– Det er stadig signaler som blir oppfanget som må analyseres. Vi kan ikke bekrefte at de svarte boksene er funnet, sier Martine del Bono, talskvinne for den franske havarikommisjonen.

Ifølge Le Monde ble svake signaler oppfanget av franske marinefartøyer mandag. En miniubåt ble sendt for å prøve å finne boksene på den ulendte havbunnen 4.000 meter under havflaten.

Le Monde oppgir ingen kilder, og opplysningene ble ikke bekreftet verken av myndighetene, de militære eller Air France.

Kamp mot tiden

De svarte boksene er i virkeligheten oransje og inneholder ferdskriver og taleregistrator. De kan inneholde avgjørende informasjon for å fastslå hva som skjedde da Airbus A330-flyet til Air France falt i havet mens det var på vei fra Rio de Janeiro til Paris 1. juni med 228 personer om bord.

Jakten på boksene er en kamp med tiden siden signalene dør ut etter rundt 30 dager, det vil si mot slutten av juni. De kan registreres på to kilometers avstand.

Selv om signalene blir lokalisert, er det ikke gitt at det er mulig å finne og hente opp boksene. Det er en høy og svært ulendt fjellkjede på havbunnen der flyet styrtet.

Det er heller ikke sikkert at boksene fortsatt befinner seg i flyvraket, og det er ikke en gang sikkert at innretningen som sender ut signalene, fortsatt er festet på de svarte boksene.

Ifølge avisen ble svake signaler oppfanget av franske marinefartøyer mandag. En miniubåt er sendt for å prøve å finne boksene på den ulendte havbunnen 4000 meter under havflaten.

Brakk trolig i luften 228 mennesker omkom da Air France-flyet styrtet i havet utenfor kysten av Brasil 1. juni. 50 er blitt funnet av letemannskaper.

Blant de omkomne er Karsten Moholt og sønnen Karsten Aleksander Moholt fra Bergen, samt askøymannen Helge Gustafsson.

Etterforskerne mener det er stor sannsynlighet for at flyet brakk opp mens det ennå var i luften.

REUTERS / SCANPIX