Den rettslige konkurserklæringen var en ren formalitet, ettersom Moskvitsj ikke har produsert en bil siden 2001. Selskapet skyldte mot slutten sine kreditorer rundt 23 milliarder rubel eller vel 5,5 milliarder kroner.

Bilfabrikken i det som da var den sovjetiske hovedstaden ble grunnlagt i 1930. Til å begynne med laget fabrikken biler konstruert ved GAZ-fabrikken i Gorkij med amerikanske Ford-produkter som forbilde.

I 1947 begynte produksjonen av sivile personbiler med merkenavnet Moskvitsj, som betyr moskovitt. Selv om disse bilene etter hvert framsto som foreldede eller vestlig målestokk, var de sterke, pålitelige og etter russiske forhold billige kjøretøyer.

Mot slutten av 1980-tallet kunne Moskvitsj-fabrikken se tilbake på produksjon av rundt fire millioner biler. Men etter kommunismens fall og Sovjetunionens oppløsning gikk det tilbake med fabrikken, og i 2001 ble det bare produsert 810 Moskvitsj-biler.