To kinesiske skoleelever mistet livet i ulykken lørdag, begge 16 år gamle, opplyser flyselskapet Asiana Airways.

I tillegg er 182 personer skadd, flere av dem kritisk. Totalt var det 291 passasjerer og 16 besetningsmedlemmer om bord på flyet.

— Av de pasientene vi har her på sykehuset er 15 eller 16 fortsatt bevisstløse, sier Margaret Knudson, midlertidig sjefskirurg ved San Francisco General hospital, hvor mange av de skadde etter ulykken ble fraktet.

Hele halepartiet ble revet av i krasjlandingen, og flyet begynte deretter å brenne kraftig. De to som omkom, satt bakerst i flyet. Øyenvitner mener det nærmest er et mirakel at ikke flere mistet livet.

Til tross for at passasjerene ble bedt om å sitte stille etter at flyet hadde truffet bakken, begynte flere å bryte opp dørene for å komme seg ut.

Store skader

Bilder og videoer av det brennende flyet dukket raskt opp på sosiale medier etter ulykken, og overlevende la selv ut meldinger om hva som var skjedd.

På bildene kunne man se tykk røyk velte opp fra flyvraket. Da brannen var slukket, viste fjernsynsbilder at flammene hadde svidd seg gjennom store deler av taket.

— Men det man ikke ser på bildene, er de store skadene innvendig, sier Deborah Hersman, leder i USAs nasjonale råd for transportsikkerhet.

— Synet er virkelig slående. Jeg mener at når vi ser på denne ulykken, må vi være takknemlige for at det ikke var flere dødsfall og alvorlige skader, sier Hersman til nyhetskanalen CNN.

Undersøkelse i gang

Ifølge Hersman er etterforskere allerede på plass i San Francisco for å undersøke flyvraket. Både ferdskriveren og taleregistratoren er funnet.

— Vi håper det er nyttige opplysninger på disse, sier Hersman til ABC.

Etterforskerne vil også avhøre flygeren.

Ifølge Asiana Airways er det ingenting som tyder på at ulykkesflyet hadde problemer med motorene før krasjlandingen. Selskapets toppsjef Yoon Young-doo vil ikke spekulere på om krasjet skyldes feil hos piloten.

— Inntil videre bekrefter vi at det ikke var noen problemer som ble forårsaket av 777-200-flyets motorer, sa Yoon da han møtte pressen på selskapets hovedkontor i Seoul søndag.

Første dødsulykke

Flytypen Boeing 777 har aldri før vært involvert i noen ulykke der passasjerer har omkommet, og det har bare én gang tidligere blitt meldt om en alvorlig hendelse der passasjerer har vært involvert.

Det var 291 passasjerer og en besetning på 16 om bord i ulykkesflyet.

— Det er utrolig og litt av et hell at det er så mange overlevende, men det er fortsatt mange som er kritisk skadd, sier San Franciscos ordfører Ed Lee.

Flyet kom fra Seoul, og om bord var blant annet 77 koreanere, 141 kinesere, 61 amerikanske statsborgere og en japaner.

Menneskelig feil?

Sikkerhetseksperter har allerede antydet at ulykken kan ha vært forårsaket av menneskelig feil. Passasjerer har også fortalt at det kjentes som om piloten forsøkte å ta flyet opp igjen like før det traff bakken med et brak.

— Like før vi skulle lande, økte farten, som om piloten skjønte at han ville lande for tidlig, sier en av de overlevende passasjerene, Elliott Stone, til CNN.

— Og så traff halen på flyet bakken og føyk opp i lufta. Alle slo hodet i taket, sier Stone, som satt midt i flyet og kom seg ut i sikkerhet.

Besetningen bak i flyet ble hardt rammet, forklarer Stone videre.

— Alle sammen falt ut. Det er det verste jeg har sett.

Navigasjonssystem skrudd av

Etter ulykken er det blitt trukket fram at et navigasjonssystem som skal bidra til at piloter lander trygt, var skrudd av. Landingssystemet Glide Path er ment å bistå pilotene når været er dårlig, men det var både klarvær og sol da Flight 214 fra Asiana Airlines krasjet.

Sikkerhetseksperter framholder at systemet ikke er nødvendig under rutinelandinger, og at det ikke er uvanlig at flyplasser skur det av under vedlikehold eller av andre grunner.

Likevel har piloter blitt vant til å stole på denne type teknologi, som har eksistert i flere tiår, og trolig vil etterforskere av ulykken se grundig på om fraværet av Glide Path kan ha påvirket landingen. (©NTB)