Et system for overvåking av fly på bakken ble levert fra Kongsberg Norcontrol Systems til Linate-flyplassen i Milano i 1996, men av ukjente årsaker er det norske utstyret aldri blitt tatt i bruk, skriver Aftenposten.

Samme bakkeradarsystem er levert til flyplassene i Orly, Charles de Gaulle, Heathrow, Gatwick, Toronto, Aten og Hongkong.

Produsenten av systemet har nå skiftet navn til Park Air Systems AS. Selskapets administrerende direktør Øystein Narvhus sier at en slik bakkeradar kombinert med en alarm som varsler når to fly er på kollisjonskurs, kan være et effektivt hjelpemiddel i tett tåke.

Narvhus sier han ikke vet hvorfor det utstyret som ble levert til Linate-flyplassen ikke var i bruk da katastrofen inntraff mandag morgen.

— Kunne vært unngått

Ifølge VG kan usikkerhet om hvilken flyplass som skal være hovedflyplass for Milano ha ført til at installeringen av radarsystemet ble forsinket.

Presidenten for den italienske flygelederorganisasjonen Lictas, Michele Bufo, sier at bakkeradaren på Linate har vært ute av drift i minst fire måneder uten at noe er gjort:

— I går kunne ikke flygelederne se rullebanen på grunn av tett tåke. I slikt vær er en bakkeradar til uvurderlig hjelp, sier han.

Rolf Liland i Norsk Flygerforbund sier ulykken uansett ikke skulle skjedd.

— Selv om bakkeradaren ikke fungerte, skal prosedyrene for lav sikt forhindre at en slik ulykke kunne skje, sier han

Plasserte ansvaret

Italienske myndigheter plasserte mandag ettermiddag ansvaret for ulykken hos den tyske piloten som førte Cessna-flyet, som kom ut på rullebanen på Linate-flyplassen da MD-87-maskinen på vei til København var i ferd med å ta av.

I stedet for å stå i venteposisjon, slik han hadde fått instruks om fra tårnet, svingte han rett ut på rullebanen, heter det i en pressemelding fra det italienske luftfartsverket.

Konklusjonene til det italienske luftfartsverket støttes av SAS, som sier det store passasjerflyet fikk grønt lys før ulykken.

Dette avviser imidlertid flyets eier, forretningsmannen Hermann-Dieter Eschmann, som mener flygelederne i Milano må ha gjort en feil.

— Disse to erfarne pilotene ville aldri ha takset ut på rullebanen uten å få klarsignal, sier han til avisen Kölner Stadt-Anzeiger.

Ifølge Dagbladet må Cessna-flyet ha kjørt forbi rødt lys to ganger uten å stoppe, og det må også ha svingt i feil retning to ganger, hvis ulykken skyldes menneskelig svikt hos den tyske piloten.

FOTO: AP Photo/RAI TG3