Onsdag presenterte de to selskapene en avtale som strekker seg over ti år og som blant annet betyr at Yahoo skal bruke Microsofts søkemotor Bing.

Det vil si at det i fremtiden vil stå «powered by Bing» under søkeresultatet på Yahoos sider – forutsatt at partnerskapet godkjennes av det amerikanske konkurransetilsynet.

Annonser

Microsoft betaler Yahoo 88 prosent av annonseinntektene den nye søkesiden genererer, mens Yahoo må administrere en felles annonseavdeling. Gjennom avtalen hevder Yahoo at selskapet vil øke de årlige inntektene med omkring 500 millioner dollar.

Ifølge Microsoft-topp Steve Ballmer betaler selskapet «flere hundre millioner dollar de første årene» for partnerskapet, men han regner med en langsiktig gevinst, blant annet ved å ta mer betalt for annonser og ved å benytte seg av ekspertisen som finnes i Yahoo-systemet.

Yahoo er i dag verdens nest største side for internettsøk, kun slått av markedslederen Google.

– Ny æra

– Denne avtalen handler om størrelse. Ved å kombinere teknologien fra både Yahoo og Microsoft kan vi skape et levedyktig alternativ for annonsørene, sier Yahoo-sjef Carol Bartz.

Microsoft hevder at partnerskapet også vil gagne internettbrukere verden over ved at de to selskapene vil lage en reell utfordrer til Google, som i dag kontrollerer 65 prosent av markedet for internettsøk.

– Jeg tror vi nå har dannet grunnlaget for en ny æra innen internettinnovasjon og – utvikling, sier Bartz.

Avslo tilbud

Siden 2005 har det vært jevnlig snakk om at Yahoo og Microsoft skulle innlede et samarbeid. I januar 2008 forsøkte Microsoft å kjøpe Yahoo for nesten 50 milliarder dollar, men den daværende Yahoo-direktøren avslo tilbudet.

Kort tid etter onsdagens nyhet ble kjent, sank Yahoo-aksjene på New York-børsen med nesten 10 prosent, mens Microsoft-aksjene steg marginalt.

Datagiganten Microsoft, grunnlagt av Bill Gates, håper på langsiktig gevinst som følge av samarbeidet med Yahoo.
scanpix