— Vår spesialister tror at et sammenbrudd i flyets drivstoffanlegg kan ha forårsaket ulykken, sier en talsmann for flyselskapet. Flyet, som var av typen Tupolev 154, var på vei fra Jekaterinburg i Ural til Vladivostok da det styrtet i et skogkledd område, kort tid før mellomlanding i Irkutsk der det skulle fylle drivstoff. Forsøkte å lande Ifølge russiske massemedier gjorde flyet to mislykkede forsøk på å lande, før det styrtet under et tredje forsøk, om lag 30 kilometer fra flyplassen, kort tid etter klokka 21 lokal tid. Redningsmannskaper kom til ulykkesstedet kort tid etter, men fant ingen overlevende, bare forvridde og brennende vrakrester spredt utover et stort område. Ifølge en talsmann for det russiske katastrofedepartementet, Valerij Kuzin, ble den ene av flyets to såkalte svarte bokser funnet tirsdag kveld, og man håper at denne skal kunne bidra til å gi et sikkert svar på hvorfor flyet styrtet. Flesteparten om bord var russiske statsborgere, men det skal også ha vært utlendinger med i ulykkesflyet. - Det var kinesiske statsborgere om bord i flyet, men vi vet ennå ikke hvor mange. Over ti, kanskje nærmere 20, sa Kuzin.Kraftig eksplosjon Folk i området, der det ligger mange landsteder, fortalte at de hørte en kraftig eksplosjon i forbindelse med ulykken, men det er ikke klart om denne fant sted i lufta eller om det var selve styrten de hørte. President Vladimir Putin ba tirsdag kveld visestatsminister Ilja Klebanov om å lede granskingskommisjonen etter ulykken, og katastrofeminister Sergej Sjoigu dro selv til Irkutsk natt til onsdag. Tirsdagens ulykke var den tredje i Irkutsk-området på få år. 3. januar 1994 omkom 124 mennesker da et identisk fly styrtet, og i desember 1997 omkom 68 mennesker da et stort transportfly av typen Antonov 124 styrtet i et boligområde kort tid etter avgang.Aldrende flyparkRussland har en aldrende flypark der de fleste av flyene skriver seg fra Sovjetunionens dager, og landet har opplevd en rekke ulykker de siste årene. Den siste store ulykken fant sted i oktober, da et russisk militærfly av typen Iljusjin styrtet i Georgia. 82 mennesker omkom. Sist et Tupolev-fly styrtet var i august 1996, da et fly innleid av det russiske gruveselskapet på Svalbard styrtet i Operafjellet på Spitsbergen. Samtlige 141 om bord omkom. Dårlig rykte Tupolev 154 regnes som en av arbeidshestene i den russiske flyparken, og flytypen så dagens lys så tidlig som i 1968. Flyet har tre motorer, tar 164 passasjerer og har en toppfart på 950 kilometer i timen. 350 Tupolev-maskiner ble bygd, og 300 av dem ble solgt til det sovjetiske flyselskapet Aeroflot. Det ble splittet i mange mindre selskap etter at Sovjetunionen ble oppløst, og flere av småselskapene har et svært dårlig rykte.