Kundesenter
Kundesenter

Medisinforbruket doblet på ti år

Vi spiser stadig mer piller. Professor Per Fugelli tror det skyldes fravær av Gud, økt prestasjonspress og at vi tåler motgang dårlig.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Medisinsalget er på ti år mer enn doblet, målt i kroner. I fjor ble det omsatt legemidler for 17 milliarder kroner, eller 3.600 kroner i snitt per innbygger. Antidepressiva og sovemidler er blant medisinene der salget har økt.

Sosialmedisiner Per Fugelli har tre forklaringer på økningen: Fravær av Gud gir mer angst og depresjon.

– Med religionens fall har en del mennesker mistet trygghet, mening og sammenheng i livene sine. De har blitt etterlatt i et eksistensielt tomrom. Dette blir forsøkt løst kjemisk, sier professoren til Vårt Land.

Hans to andre forklaringer er at det moderne mennesket tåler motgang dårlig, og vi opplever økt prestasjonspress.

– Tendensen er lik i hele den vestlige verden. Friske mennesker tar stadig flere medisiner enten for å forebygge mulig sykdom i framtiden, eller for å behandle ting som tidligere var regnet som normaltilstander, sier Fugelli.

Seniorrådgiver Christian Berg ved avdeling for legemiddelepidemiologi ved Folkehelseinstituttet har en annen forklaring på den økte medisinbruken.

– Overvekt og en stillesittende livsstil må ta noe av skylden for det økte medisinforbruket i Norge, sier Berg.

Han viser dessuten til at befolkningen blir stadig eldre, og at det har kommet nye medisiner mot sykdommer det tidligere var vanskelig å behandle.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

sint i dag? var til oyboe

ta og slapp av i helgen og kom tilbake med godt hu...Les mer

Spanjoler og medisinbruk

Jeg bor i Spania (Tenerife) og jeg har aldri opple...Les mer

Piller

Folk burde våkne opp og tenke over alle bivirkning...Les mer
Kundesenter

Syke folk

Bøe 27. jul, 09:00
3600 i snitt/år/person er mye. Selv bruker jeg ca 100 kr i året til et par pakker Paracet. Bank i bordet.

Syke folk(2)

Bøe 27. jul, 09:01
...og jeg tror ikke på gud en gang.

Diagnostisering

Potet-tyven 27. jul, 09:46
Når man får en diagnose med påfølgende medisinering fordi man har litt høy puls en dag, er det ikke rart at medisinbruken øker. Spesielt psykiatrien har en diagnostiseringsiver som ikke ligner noe annet. Nesten daglig pøser mediene ut diagnosepropaganda, og i følge enkelte rapporter er man psykisk syk om man føler seg litt nedfor en gang eller to i året. Tviler meget sterkt på at religiøs overbevisning eller mangel på sådan spiller særlig inn. At man statistisk kan se en sammenheng betyr ikke at sammenhengen er der.

priser

jon 27. jul, 09:46
Medisiner er sponset av staten, så det du tror koster 50kr kan i virkeligheten koste 1000

Pilleleger

Labbetuss 27. jul, 10:10
Går du til legen idag - sit legen bak PC'en og "leitar" etter ein pille til deg... han/ho løftar knapt blikket. "Blir du ikke betre - må du komme tilbake" .... 125.-takk + 205.-(piller på apoteket)... versego' neste... (Eg har "sparka" 2 fastlegar - har endeleg funne ein som gidd å sjå/ta på meg)... så det er fortsatt håp(!)

Elles er det mykje fornuft i det Per Fugelli skriv... vi har blitt eit "klare seg sjølv"-samfunn .... det går bra berre ei lita stund.

kristen

Pat 27. jul, 10:23
hei , jeg tror at gud har mye å si for helsen, men kirken er ikke aktiv nok og dør ut desverre

Fravær av Gud gir angst?

TH 27. jul, 10:39
Så med en gang Gud er "borte", dvs at man ikke tror, så får man angst og depresjoner? Trodde det kanskje ville være litt motsatt jeg, at man slapp å bekymre seg for himmel og helvete lenger.

Kan jo foreta en liten undersøkelse: Hvem bruker mest penger på medisiner, ateister eller troende?

Selv er jeg ateist og bruker kanskje en pakke paracet i året.

Placebo

oyboe 27. jul, 10:56
Istedenfor Gud, les Placebo effekten. Det er tydelig at det mangler ledelse som kan aktivisere Placebo effekten i befolkningen, og det gjelder over alt både i offentlig og privat sektor. I denne forstand, er kanskje religiøse organisasjoner, "healing" skoler og lignende de eneste som har noe å tilby. Placebo effekten baserer seg på tro og vilje. Hvis du tror på legen og vil bli frisk, så blir du gjerne frisk og, selv om legen kun ga deg sukkerpiller som medisin. Baksiden av medaljen er imidlertid ofte at du kommer i et avhengighetsforhold til de som hjelper deg til troen, og mister egenvilje. Denne maktkonsentrasjonen kan gi stygge utslag om der ikke ligger høy personlig integritet og moral bak hos dem som hjelper deg. "Engleskolen" til prinsessen er en sånn skole, og en ser på nettsiden at den allerede er fulltegnet. Gir et signal, ikke sant??

På den andre siden, medisinprodusentene må få folk til å bli sykere for å få øket omsetningen på sine produkter. Mediasirkuset går for drama og gir folk flest troen på at vi alle blir sykere, feitere, får kreft, får fugleinfluensa, mister potensen, får dårlig sedproduksjon, egg med genefeil på og så videre. Klart at folk leter etter alternativer når en blir slått i hodet med slike ting hele tiden.

Legene er godt klar over Placebo-effekten, så kanskje skulle en skifte ut Gud med Legen, om legestanden skulle kunne ta et slikt ansvar.

Til slutt, må jeg si at dere må holde opp med å sitere PROFESSOR ditt og PROFESSOR datt, når vi alle vet at det i dag er snakk om halvgamle amanuenser som har fått alderstillegget sitt. Tittelen PROFESSOR borger ikke for kvalitet i det hele tatt lenger. Det kreves noe mer enn lang fartstid i det offentlige utdannelses system for at det skal ligge vekt og tyngde bak uttalelsene.

Ikketroende

Petrine 27. jul, 11:18
Det er voldsomt raskt å se dette som Fuggeli sier svart/hvitt. Jeg må innrømme at jeg har gjort meg samme tankene som ham. Det å ha en tro skaper en ramme rundt livet og det kan man ikke komme fra at gir trygghet. Når man har et problem, så er det personlig og jeg tror at de troende kan hjelpe seg selv ut av det med vissheten om at noe eller noen er der og styrker dem. Har tenkt mer enn en gang; tenk om jeg kunne trodd! Det ville hjelpe. Men for noen er det bare ikke så enkelt å tro...

Helt enig!

hnoag 27. jul, 11:35
Jeg er helt enig i det Fuggeli mener. Flott at det kommer frem. Mennesker mangler trygghet i dagens samfunn, og denne mangelen kan utløse angst. Gud gir trygghet. Å ta kristendomsfaget ut av skolen, er det verste som kunne gjøres. Jeg var mange ganger lei av å pugge salmevers osv, men jeg og min generasjon (etterkrigstidens) har fått en arv og et grunnlag som er uvurderlig. Dette grunnlaget var hele vårt samfunn bygget på.

Skjønner godt at det ikke kan være enkelt å tro på Gud for alle, men i Bibelen står det: Troen kommer av forkynnelsen, og forkynnelsen av Guds Ord.

Et liv?

Lurifaks 27. jul, 11:51
Jeg har ingenting med å blande meg inn i andre menneskers sykdomsbilde, ei heller har jeg kompetanse til det.
Allikevel kan jeg ikke fri meg for at vesentlig økt forbruk av antidepressive legemidler og sovemedisiner må skyldes endringer i livsstil og levesett.
Pr. definisjon har vi vel aldri hatt større økonomisk og helsemessig sikkerhet enn vi har i dag.
Likevel mistrives folk til de grader at de må medisineres for å holde ut i hverdagen.
Her er det grunn til å se på det endrede drikkemønsteret som har oppstått de siste årene også.
Spesielt er det at kvinner i så stor grad tyr til alkohol i hverdagen, mens de tidligere forholdt seg til festlige anledninger.
For å gjøre en lang historie kort så tror jeg det skyldes det evige papegøyeskvalderet om å gjøre karriere og bli vellykket. Samt sykelig tro på at ekstrem-materialisme skal gjøre en lykkelig.
Og sånn til slutt er det bare å tilføre det lite sosialt intelligente at likestillingen har sin pris.

Piller og Gud

NY Dennis 27. jul, 12:06
Viagra styrker religionen, det har jeg personlig erfaring med. Hver gang jeg tar en Viagra så roper konen "Herre Gud" flere ganger. Så har vi det godt sammen i Gud's n½rv½r.

Re: Fravær av Gud gir angst?

Nietzsche 27. jul, 12:20
"Så med en gang Gud er "borte", dvs at man ikke tror, så får man angst og depresjoner? Trodde det kanskje ville være litt motsatt jeg, at man slapp å bekymre seg for himmel og helvete lenger."

Det er vel ikke nødvendigvis spørsmålet om tro han mener, men den tryggheten som fantes "før i tiden," når gud var målet for alt: Uten gud står verdiene og eksistensen vår, som Nietzsche påpekte, helt uten grunnlag, og vi står alle mer for oss selv.

Folk leter fremdeles etter faste grunnlag for eksistensen og verdiene over alt. Når man spør "hva er meningen med livet," får man for eksempel ofte svaret "å reprodusere seg selv," en holdning som er sterkt påvirket av evolusjonsteori, men i like stor grad som "å komme til himmelen," er det stort sett bare tull, og vi merker alle dette. Det eneste sikre grunnlaget er å innse at det ikke er noe grunnlag, men det er mange som rett og slett ikke vil eller tør innse dette, noe som har en selvforsterkende effekt, og som gir dem psykoser av forskjellig slag.

sint i dag?

eirik 27. jul, 15:46
Du virker litt hissig

sint i dag? var til oyboe

eirik 27. jul, 15:57
ta og slapp av i helgen og kom tilbake med godt humør på mandag. Får håpe Brann vinner...

Spanjoler og medisinbruk

Lars 27. jul, 17:40
Jeg bor i Spania (Tenerife) og jeg har aldri opplevd et folkeslag som konsumerer mer medisiner. Spania har også forandret seg kolosalt i sitt forhold til gud (som resten av den vestlige verden). Svært få går i kirken i forhold til før i tiden og veldig mange har mistet troen som var vanlig for bare noen 10 år siden. Resultatet er 100-vis av Apoteker i hver en by, stor eller liten. Har faktisk vært med på opprydning i medisinskapet til en spansk familie og det var hår-reisende. Hadde med flere bæreposer med utgåtte salver, piller og andre ting til resirkulering dagen etterpå. Vil også legge til at flesteparten var uåpnet... Det er også vanlig å gå til lege flere ganger i året og det utskrives alt for mye antibiotika.

På en annen side vil jeg også føye til at flere nye typer medisiner i kampen mot kroniske sykdommer er tilgjengelig her.

Piller

Pernille 27. jul, 20:31
Folk burde våkne opp og tenke over alle bivirkningene de påfører seg ved å dytte i seg et batteri med piller av syntetisk medisin.
Legemiddelindustrien har blitt allmektig og legene har latt seg hjernevaske!

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

På grunn av tekniske problemer er påloggingsmuligheten tatt bort inntil videre.

Vi beklager dette.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann
Fanger uten videregående Nesten ni av ti innsatte under 25 år i norske fengsler har ikke fullført videregående.(Video: Alice Bratshaug)

Spesial

  • E' du tidig?

    Det er en latterlig nyhet, men sant. Nå får du stand-up på bt.no.

Spesial

Spesial

Kommentar

  • Snerr, glefs, aargh, idiot!

    Tonen i nettdebattene fornyer myten om den norske folkesjelen. Vi er sære, sure, arrogante og store i kjeften.

Leder

  • Hjelpen til Island

    Vi håper islendingene sier ja til Icesave-avtalen. Men hjelpen fra Norden kommer i alle fall.

Leder

  • Ei tid for alt

    KrF slepp ikkje unna debatten om partiets sjel dersom dei framleis vil vere eit politisk parti.

Kommentar

  • Oljejobbene som forsvinner

    Rundt 30.000 norske oljejobber vil forsvinne til utlandet de kommende årene, sier innkjøpsekspert Hans Kristian Skjold.

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Aktuelt
  • 10:50 Puls
  • 11:20 Førkveld
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Herskapelige gjensyn
  • 12:40 Viten om (5)
  • 13:10 Urix
  • 13:30 Filmavisen 1959
  • 13:40 Med hjartet på rette staden (19)
  • 14:30 Norsk for nybegynnere (3)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Dynastiet (18)
  • 16:00 Derrick (8)
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Herskapelige gjensyn
  • 17:40 Oddasat - nyheter på samisk
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Ut i naturen
  • 20:15 Bygdeliv (6)
  • 20:45 Extra-trekning
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Det nye landet (5)
  • 22:25 Bokprogrammet
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Tootsie
  • 01:05 Klasse 10 B (6)
  • 01:45 Svisj gull

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Distriktsnyheter
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Distriktsnyheter
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Distriktsnyheter
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Distriktsnyheter
  • 13:30 Lunsjtrav
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Lunsjtrav forts
  • 14:30 Doktor Åsa (6)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Aktuelt
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Urix
  • 17:30 Kystlandskap i fugleperspektiv
  • 17:35 Jon Stewart
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Testen: Det usikre Internett
  • 19:35 Jon Stewart
  • 20:00 Aktuelt
  • 20:45 Året med den danske kongefamilien
  • 21:45 Glimt av Norge: Sherpafolket i Sogn
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 En verden av våpen
  • 23:30 Da pengane erobra verda (6)
  • 00:20 Ut i naturen
  • 00:50 Oddasat - nyheter på samisk
  • 01:05 Distriktsnyheter
Lukk vinduet