Bare i går forliste minst fire skip, tre utenfor kysten av Libya og ett på vei mot Rhodos.

Massegrav

Nå skjerper hjelpeorganisasjonene kritikken mot EUs politikk.

Det er på tide for EU-landene å stå sammen og gjøre noe med dette problemet.

— Middelhavet er i ferd med å bli en massegrav, sa presidenten i Leger uten grenser i Italia, Loris De Filippi. Han ba europeiske statsledere om å handle umiddelbart for å begrense dødstallene.

EN MILLION PÅ VENT: Over en million mennesker venter på å få komme med båter til Europa, sa Roberta Metsola, som representerer Malta i EU-parlamentet. Av dem som drar, kommer mange aldri frem i live. FOTO: Argiris Mantikos, AP

— Tusenvis av desperate mennesker flykter fra krig og krise, og Europa svarer med å stenge grensene. Denne tragedien har bare så vidt begynt, men den kan stoppes, sa han.

Jakt på smuglerbander

EUs utenriks- og innenriksministre møttes i går i Luxembourg for å utarbeide en kriseplan for båtflyktningene. Samtidig diskuterte statsministrene i Italia og på Malta situasjonen i havområdene sine. Fra begge hold ble det lagt vekt på å få bukt med bandene som står bak smuglingen.

Flyktningstrømmen er et resultat av moderne slavehandel, sa Italias statsminister Matteo Renzi.

— Dette er en alvorlig humanitær krise som krever en solid respons fra det internasjonale samfunnet, sa Renzi.

Statsminister Joseph Muscat på Malta kalte hendelsene den siste uken for et vendepunkt.

— Det er på tide for EU-landene å stå sammen og gjøre noe med dette problemet, sa han.

Han sammenlignet båtforlisene med folkemord, og sa at Europa ikke kan lukke øynene og «bli vant til» at hundrevis drukner hver dag.

— Vi må trygge grensene til Libya og ødelegge de kriminelle nettverkene som står bak, sa Muscat.

EU-plan

EU-møtet i Luxembourg presenterte en tipunkts plan for å styrke innsatsen mot menneskesmuglingen. De vil intensivere patruljene i de aktuelle farvannene, og utvide området for søk og redning. Båter fra det italienske programmet Mare Nostrum patruljerte havet utenfor Libya i fjor, men programmet ble nedlagt i oktober. Siden den gang har redningsaksjonene vært begrenset til europeiske farvann. Nå skal det nye programmet, Triton, få mer ressurser.

Jeg ser med stor bekymring på den vanskelige situasjonen i Middelhavet, og Norge må ta vår del av ansvaret for å hjelpe.

EU vil også arrestere smuglerfartøy og destruere dem. EU-landene vil dessuten kartlegge og etterforske smuglerbandene, og spore midlene deres.

Team med eksperter skal sendes til Italia og Hellas for å hjelpe til med hurtigere behandling av asylsøknader, og det vil bli tatt fingeravtrykk av alle flyktninger. Det vil også bli satt i verk et prøveprosjekt med omlokalisering av flyktninger til andre land, mens andre vil bli hurtigere sendt ut. Nabolandene til Libya vil også bli bedt om å skjerpe innsatsen for å stanse flommen av migranter.

Norsk skip

Norge vil også bidra, meldte regjeringen i en pressemelding. Et norsk skip skal delta i Triton-operasjonen, og være på plass senest 1. august.

— Jeg ser med stor bekymring på den vanskelige situasjonen i Middelhavet, og Norge må ta vår del av ansvaret for å hjelpe. Tragedien i helgen hvor flere enn 700 mennesker mistet livet viser nok en gang hvor fortvilet situasjonen er for flyktninger som prøver å komme seg over til Europa, sa statsminister Erna Solberg (H).

Skipet vil være bemannet med sivilt personell, samt personell fra justis- og forsvarssektoren, meldte regjeringen.

Afrikansk exodus

Det har vært en stor økning i strømmen av flyktninger fra Libya til Malta og Italia i vinter. Det har også vært en markant endring i nasjonaliteten til de som kommer, ifølge en rapport fra Frontex, som er EUs grensebyrå.

Mens det i fjor var store mengder syriske flyktninger som fant veien via Libya, er det nå i hovedsak flyktninger fra land sør for Sahara på båtene, med Eritrea på topp. Mange betaler mellom 50.000 og 70.000 kroner for reisen.

Syrerne reiste med fly til Tunisia og Algerie, og fortsatte over grensen til Libya. Nå har imidlertid disse landene strammet inn på visumkravene. Den økende risikoen for forlis har også ført til at det er færre syrere blant båtflyktningene de første månedene av 2015. Flere av disse reiser nå via Tyrkia og Hellas eller Bulgaria.

Økende press

Trykket av flyktninger mot Europa øker dramatisk langs hele kontinentets grenser. Ett av skipene som forliste i går gikk ned utenfor kysten av Rhodos.

I februar økte strømmen av flyktninger gjennom Tyrkia til Hellas og Bulgaria med 107 prosent, ifølge Frontex. Den sentrale ruten via Libya til Italia og Malta økte med 42 prosent, og den vestlige ruten via Marokko og Algerie til Spania økte med 178 prosent.