THOMAS HEINE

Det kunne nødvendigvis ikke gå stille for seg da «Esther» — det nye, selvvalgte, jødiske navnet for en popsanger bedre kjent under navnet Madonna - valgte å dra på pilegrimsferd til Israel under den nylige jødiske nyttårshøytiden, Rosh Hashana. 46-årige Madonna har, selv om hun formelt er katolikk, i flere år interessert seg for den jødiske mystikktradisjonen kabbala, båret et rødt bånd rundt håndleddet som beskyttelse mot «det onde øye», fulgt noen av de jødiske matreglene og unnlatt å opptre under sabbaten, den jødiske hviledagen mellom solnedgang fredag og solnedgang lørdag.

Frontfigur

Nå var hun i Israel som deltaker, og udiskutabel frontfigur, i en omkring 2000 personer stor kongress arrangert av det amerikanske Kabbalah Center, som markedsfører en populærversjon av kabbala.

Israels regjering var begeistret. Det har vært langt mellom kjendisbesøkene i Israel under de fire årene med palestinsk intifada, både av politisk korrekthets- og sikkerhetsmessige årsaker.

Visestatsminister Ehud Olmert talte på kongressen, og turistminister Gideon Ezra overrakte høytidelig en oljelampe og en mynt fra byzanstiden til popsangeren, mens han fremhevet Madonnas betydning for den skrantende (men nå igjen langsomt voksende) israelske turistindustrien. Madonna kvitterte ved å erklære at hun hadde vært litt nervøs for å komme, men at hun nå regner Israel som mindre farlig enn New York.

Mindre henrykte var palestinerne, dels på grunn av den umiddelbare PR-verdien for Israel, dels på grunn av Madonnas plan om å besøke Rakels grav nær Betlehem på den okkuperte Vestbredden. Dette besøket ble avlyst, kanskje fordi aktivister hadde varslet anti-Madonna-demonstrasjoner.

Håndgemeng

På besøkets første dag kom det til håndgemeng mellom paparazzi-fotografer og Madonnas livvakter, og to fotografer og en politibetjent måtte på sykehus, mens to livvakter ble pågrepet. Også et annet besøk, til Klagemuren i Jerusalem, måtte avlyses fordi bilen med Madonna ble omringet av fotografer og unge, ultraortodokse jøder, som ropte skjellsord mot henne.

Blant de ortodokse jødene var det nemlig også utbredt skepsis over et religiøst farget besøk fra en person som ikke bare er ikke-jøde, men også er kjent for sine sex-orienterte konserter, musikkvideoer og liv for øvrig.

«En av grunnsteinene i den religiøse judaismen er ærbarhet, eksemplifisert ved anstendig påkledning for alle, men særlig hva gjelder kvinners påkledning. Hvordan kan en slik ikke-jødisk kvinne, kledd i klær beskrevet som «åletrangt» og «nedringet», ha noe å gjøre med det helligste av det hellige i judaismen?» skrev talsmannen for de jødiske bosetterne i Hebron, David Wilder, i et debattinnlegg på den konservative internettside Israel Insider.

En rabbiner beskrev Madonna som «produsenten av en tragisk verden, der 40 prosent av amerikanske tenåringsjenter nå går med stringtruser». Og en kommentator i den ellers sekulære avisen Haaretz beskrev Madonnas versjon av den jødiske visdommen som «pop-kabbala», som har like mye med originalen å gjøre som astrologi med astronomi.

Jyllands-Posten/Bergens Tidende

BESØKTE JERUSALEM: På sin tur til Jerusalem besøkte Mdonna jødiske helligdommer.