En analyse av togets «svarte bokser», ferdskriveren og taleregistratoren viser at toget holdt en fart på 179 kilometer i timen da toget sporet av.

Lokomotivføreren hadde minutter tidligere fått en oppringning fra en konduktør som befant seg på ulykkestoget. Han ville diskutere hvilken plattform toget skulle parkere ved på neste stasjon, har lokfører Francisco José Garzón forklart til en forhørsdommer.

Garzón er siktet for uaktsomt drap etter ulykken som kostet 79 mennesker livet.

Da lokføreren tok telefonen klokken 20.39, holdt toget en fart på 199 kilometer i timen. Samtalen varte i mindre enn 2 minutter og endte 11 sekunder før toget sporet av. Klokken 20.40 satte føreren på bremsene, men på strekningen som hadde en fartsgrense på 80 kilometer i timen, var det allerede for sent.

Han fikk automatiske advarsler klokken 20.39, 20.40 og 20.41, men ut ifra informasjonen som ble offentliggjort fra ferdskriveren og taleregistratoren fredag, er det ikke kjent hvorvidt advarslene dreide seg om å senke farten. (©NTB)