US Coast Guard avsluttet søket i havariområdet da det ble mørkt i går kveld. Letingen vil bli gjenopptatt i dag, men med en vanntemperatur på 6-7 grader er det lite sannsynlig at noen av de savnede kan ha greid seg.

— Med nedkjølingen de vil bli utsatt for, vil overlevelsestiden måtte regnes i timer, ikke i dager, sier kommandør Sally Brice-O'Hara i US Coast Guard.

Ifølge Brice-O'Hara lå mange av mannskapet og sov da det smalt.

— Etter det vi vet, gikk ikke skipet i oppløsning før det gikk ned. Det lå både livvester og flåter og fløt i vannet, noe som kan tyde på at ikke alle greide å komme seg ut av båten før den sank, sier kystvaktoffiseren.

11.000 tonn sprit

«Bow Mariner» var på vei fra New York til Texas City med 11.000 tonn etanol - teknisk sprit - da det brøt ut brann og eksplosjoner om bord.

Første nødmelding ble plukket opp ved midnatt natt til søndag, norsk tid, av US Coast Guard.

Et C130-fly med søkeutstyr og lyskastere fra Elizabeth City var de første fra kystvakten som nådde frem.

— Flyet kunne naturlig nok ikke gjøre stort. Båten var da i ferd med å gå ned, sa pressetalskvinne Krys Hannum i US Coast Guard til Bergens Tidende i går kveld.

Aldri nordmenn om bord

Det ble satt inn tre helikopter og tre patruljebåter i bergingsaksjonen. Også to fiskebåter var med i forsøkene på å berge sjøfolkene som kjempet for livet i den kalde sjøen, 50 nautiske mil utenfor østkysten, i delstaten Virginia.

Båten hadde et mannskap på 27 om bord; 24 filippinere og tre grekere.

Ifølge rederiet Odfjell har det aldri vært norske offiserer om bord på «Bow Mariner».

SANK RASKT: Her synker "Bow Mariner" etter eksplosjonen. Skipet rakk s¨åvidt å sende ut mayday-signaler før det sank.<br/>Foto: US COAST GUARD