— Jeg er veldig lettet nå, sier kapteinens bror, Roger Dervola, som er bosatt i Hokksund. Han fikk vite av Salhus Shipping kl. 14.30 søndag at hans bror, Bjørnar Vågeng, hadde fått ringt rederiet med beskjed om at alle ombord på «Bow Asir» var i god behold.

— Vi har vært svært engstelige de siste dagene, og har ikke kunne gjøre annet enn å sitte ved telefonen å vente, sier en lettet Dervola til Aftenposten.

Endelig livstegn

Rederiet som står for driften av det norskeide Bahamas-registrerte kjemikalietankskipet hadde en kort telefonsamtale med den norske kapteinen om bord sent lørdag ettermiddag, melder NTB.

Han opplyste kort om skipets posisjon og tilstanden til mannskapet og fartøyet.

— Kapteinen opplyste om at hele mannskapet er gjort rede for og at «alle er OK», heter det i en pressemelding fra Salhus Shipping.Skipet med et mannskap på 27, ble bordet og kapret av pirater 900 kilometer utenfor kysten av Kenya torsdag morgen.

Den kaprede kjemikalietankeren «Bow Asir» var lørdag formiddag på vei nordover langs den somaliske kysten, og frem til lørdag hadde hverken mannskapet eller kaprerne gitt lyd fra seg.

Første norske skip Et krav om løsepenger er ventet.

Norske Bjørnar Vågeng (46) er kaptein om bord i Bow Asir, og Salhus Shipping har nå i følge NTB lyktes å oppnå kontakt med ham på telefon. «Bow Asir» var på vei til Mombasa i Kenya med last da kapringen skjedde torsdag.

Dette ble det første norskeide skipet som er tatt av somalske pirater. Skipet er eid av Alendal-familiens selskap Star Shipping i Haugesund og drevet av Salhus Shipping. Det kaprede skipet har 27 personer om bord. Bare !kapteinen er norsk. 19 av mannskapet er fra Filippinene, Polen, Russland og Litauen.

Mange i samme båt De 27 besetningsmedlemmene på den norskeide, Bahamas-registrerte kjemikalietankeren M/V «Bow Asir» deler skjebne med mange andre kaprede sjøfolk utenfor kysten av Somalia. Bare på 24 timer ble to europeisk tankbåter tatt av pirater før helgen, ifølge EUs maritime sikkerhetssenter.

Den 23000-tonn store M/V «Bow Asir» ble tatt 250 nautiske mil øst for den somaliske byen Kismayo torsdag morgen. Onsdag kveld ble den greske, Panama-registrerte M/V «Nipayia» på 9000 tonn tatt i det samme området. Om bord er det 19 mann.

Tungt væpnede pirater i raske båter slår til og tar kontrollene over skipene.

De fleste filippinere 33 filippinske sjømenn er tatt til fange av sjørøvere denne uken, varsler utenriksdepartementet i hovedstaden Manila. Dermed har så mange som 104 sjøfolk fra Filippinene opplevd sjørøveri i farvannet fra Aden-bukten og sørover langs kysten av Somalia.

Ifølge filippinske myndigheter ligger fire andre fartøyer med i alt 71 filippinske sjøfolk til anker i somaliske havnebyer. Som et prinsipp forhandler ikke Filippinene med piratene om løsepenger.

Må betale Det er likevel på det rene at flere rederier har betalt store summer løsepenger for å få sine sjøfolk fri. Det gjelder også filippinere.

En tredjedel av verdens sjøfolk kommer fra Filippinene. 350000 filippinere bemanner oljetankere, luksusfartøyer og passasjerferger over hele verden.

Fra Manila er der flere ganger send ut bekymringsmeldinger om hvordan sjøfolkene kan beskyttes.

Bedre kontroll NATO varslet før helgen at fem fartøyer fra anti-piratflåten vil patruljere kysten utenfor Afrikas Horn i nærmeste fremtid. Fartøyene vil slutte seg til en internasjonal skvadron som allerede opererer i området.

Flåten vil da bestå av minst 20 krigsskip fra EU, USA, Kina, Russland og andre mariner. Hovedoppgaven er å eskortere handelsskip chartret av FN og Verdens matvareprogram som transporterer humanitær hjelp inn til Somalia, som har stått uten fungerende regjering siden 1991.

Sjøoffiserer har gjentatt ganger understreket hvor vanskelig der er å kontrollere skipsfarten i et område på størrelse med hele Vest-Europa, selv om de får assistanse fra helikoptre og overvåkingsfly.

Forrige år gjennomførte pirater 111 angrep på skip utenfor kysten av Somalia. 42 fartøyer ble tvunget til land. Så langt i år er syv fartøyer kapret, mens forsøkene på kapring i januar og februar var 10 ganger så mange som i samme periode i 2008.

I mars har sjørøvere vært på ferde nærmest daglig, ifølge nyhetsbyrået Associated Press.

Bjørnar Vågeng sammen med konen Marjorie.
Privat