— Kampen mot klokken for å finne de to svarte boksene har begynt - de sender signaler i opp til 30 dager, sier sier den franske transportministeren, Jean-Louis Borloo til RTL Radio tirsdag.

Les også:

Flyulykken minutt for minutt

11-åring med norsk familie blant de savnede Jakten på vrakrester eller signaler fra flyet fortsetter dag og natt, og tirsdag rapporterte Brasils luftforsvar å ha funnet flyseter og andre vrakrester 65 mil nordøst for den brasilianske øya Fernando do Noronha.

Det er imidlertid ennå ikke funnet vrakrester som man med sikkerhet kan si stammer fra ulykkesflyet, sier talsmann for luftforsvaret, Jorge Amaral.

— Det haster!

Funnet av vrakrester -blant annet en flytevest - gir håp om at også taleregistratoren og ferdskriveren i det savnede flyet kan bli funnet.

De to instrumentene kan inneholde verdifull informasjon om hva som skjedde da Air France-flyet av typen A330-200 forsvant på turen mellom Rio de Janeiro og Paris natt til mandag.

Frankrikes transportminister Jean-Louis Borloo sa tidligere tirsdag at det haster å finne instrumentene.

Ingen tror lenger at noen av de 228 om bord i Air France-flyet som forsvant mandag, vil bli funnet.

Letemannskapene ble tirsdag utfordret av været. Tungt skydekke og vind tvang flyene til å holde lav høyde, noe som begrenset sikten.

**Les også:

Viser medfølelse med familien**

Far og sønn savnet

Askøy-mann savnet På dypt vann

Tor Nørstegård, havariinspektør i Statens havarikommisjon for transport, sier at taleregistratoren og ferdskriveren kan spores på store havdyp, men om de kan oppdages i området hvor det er mest sannsynlig å finne Air France-flyet, er usikkert. Her er det dyp på over 4.000 meter.

– Den vanlige prosedyren er å finne siste kjente posisjon, for så å lete etter vrakgods i det området. Deretter starter søket med hydrofon, sier Nørstegård til NTB.

Selv etter at vrakgods er funnet, er veien videre vanskelig.

– Leteområdet ligger over en undersjøisk fjellkjede på størrelse med Andesfjellene. Sjøbunnen er svært bratt, sier Prazuck.

Det var tre nordmenn samt fire andre personer med tilknytning til Norge om bord i flyet.

Ikke lynnedslag

Det fire år gamle flyet havnet natt til mandag i et område med kraftig turbulens og uvær, et vanlig værfenomen i området rundt ekvator. Det sendte ut automatiske meldinger om feil i det elektriske systemet og redusert kabintrykk, før det forsvant. Flyet befant seg da 1.300 kilometer fra den brasilianske øygruppa Fernando de Noronha, i et område som ikke er dekket av radar.

Spekulasjonene går i medier og blant eksperter om hva som kan ha skjedd. De fleste påpeker at et lynnedslag alene ikke ville være nok til å føre til en flystyrt.

– Det må virkelig ha vært en serie med ekstraordinære hendelser for å forklare situasjonen, sier transportminister Borloo.

Kapteinen rakk heller ikke å sende ut noen nødmelding, noe som antyder at ting må ha skjedd svært fort. Franske myndigheter sier de ikke har tro på at det kan ha vært et terrorangrep, men vil ikke utelukke noen muligheter.

Alain Bouillard, som ledet granskingen av Concorde-ulykken i 2000, leder havarikommisjonen.

Omfattende leting

Både franske og brasilianske fly med spesialutstyr bidrar i letingen etter flyet. Tre brasilianske skip var ventet til det fjerntliggende havområdet onsdag og alle kommersielle fartøy i farvannene er bedt om å bidra i letingen. Også to franske skip er på vei.

USA er bedt om å bidra med eventuell satellittinformasjon, og president Barack Obama sa tirsdag at landet vil gjøre alt det kan for å bidra.

Air France opplyste at den 58 år gamle piloten var svært erfaren, med over 11.000 timer i luften bak seg, og at også de andre i besetningen var svært erfarne.

Pårørende som skulle hente sine kjære på flyplassen i går, ble i stedet møtt av den aller verst tenkelige beskjeden.
GONZALO FUENTES