WikiLeaks vil publisere mer enn to millioner eposter fra Syrias ledere. Epostene er pinlige både for den syriske eliten og for regimets motstandere, hevder varslernettstedet.

— Vi har akkurat begynt å legge ut Syria-filene, mer enn to millioner eposter fra syriske politiske ledere, departementer og tilknyttede selskaper fra august 2006 til mars 2012, sier WikiLeaks' talskvinne Sarah Harrison.

Materialet er pinlig for Syrias ledere, men også for Vesten, sier WikiLeaks' grunnlegger Julian Assange.

— Epostene gjør oss i stand til ikke bare å kritisere enkelte grupper, men også til bedre å forstå deres interesser, handlinger og tanker. Det er bare gjennom en slik forståelse av konflikten vi kan ha håp om å løse den, sier han.

På flere språk

Epostene kommer fra syriske departementer, deriblant utenriksdepartementet, finansdepartementet og presidentens kontor. Rundt 400.000 eposter er på arabisk, mens rundt 68.000 er på russisk.

Epostene gjør oss i stand til ikke bare å kritisere enkelte grupper, men også til bedre å forstå deres interesser, handlinger og tanker. Julian Assange

Ifølge WikiLeaks vil epostene kaste nytt lys over Syrias indre liv, men også over hvordan vestlige land og selskaper sier én ting og gjør noe helt annet.

WikiLeaks har samarbeidet med flere medier om publikasjonen, men ifølge Harrison vil det ta tid før all informasjon kommer ut.

Tidligere har WikiLeaks publisert store mengder dokumenter fra amerikanske myndigheter.

Skjermet presidentpar

Tidligere i år ble det kjent at opposisjonelle syrere hadde fått tilgang til de private epostadressene til Syrias president Bashar al-Assad og hans kone Asma. Det var en muldvarp i regimet som ga dem tilgang, hevdet aktivistene.

Den britiske avisa The Guardian fikk tilgang til flere tusen eposter og skrev i mars om innholdet i dem.

Ifølge The Guardian vitnet epostene om et presidentpar som var skjermet fra konflikten i landet, og som veltet seg i luksus.

Epostene viste også at Assad fikk råd fra Iran og Hizbollah samt fra et nettverk av betrodde medarbeidere i Syria, ifølge The Guardian.