Stoffet smugles til andre latinamerikanske land og videre til narkotikamarkedet i USA.

Men det er høyst usikkert hvor mye kokain som kommer fram på denne måten. Kaptein Gustavo Angel i Colombias marine tror ifølge nyhetsbyrået Reuters at mer enn 30 tonn slikt stoff er dumpet på havbunnen av smuglere som i hui og hast har måttet rømme fra ubåtene.

Nylig viste colombiansk fjernsyn bilder av menn som åpnet bunnventilene på en slik improvisert glassfiberfarkost slik at vannet strømmet inn. Selv om mennene hadde spor av kokain på klærne, fikk de gå etter at marinen hadde plukket dem opp fra en livbåt.

«Delvis suksess»

— Vi greide å forhindre at lasten kom fram til det internasjonale markedet, og det var vårt fremste mål. Så vi kan i alle fall snakke om en delvis suksess, sier Angel, som anslår mengden av kokain om bord i glassfiberubåten til rundt ti tonn.

Colombianske kokainprodusenter har hele verden som marked, men myndighetene i mange land gjør stadig framskritt i kampen for å stanse strømmen av stoff. Denne uken anholdt spansk politi 38 personer, 37 av dem colombianere, for narkotikasmugling.

Disse folkene forsøkte å smugle kokain inn i Europa i pakker sendt som flyfrakt. Men kontrollen med slik frakt blir stadig mer effektiv, samtidig som smuglerne får stadig større problemer med å komme seg ut av colombianske farvann i hurtiggående motorbåter.

Driver jakt

Dermed må narkotikaprodusentene ty til andre muligheter – som hjemmesnekrede undervannsbåter. Fra sin base i kystbyen Buenaventura, rundt 325 kilometer sørvest for hovedstaden Bogota, driver den colombianske marinen jakt på disse ubåtene.

Ubåtene kan i teorien like gjerne brukes til smugling inn i som ut av Colombia. Viseadmiral Edgar Cely frykter at den venstreorienterte FARC-geriljaen skal ta i bruk slike farkoster for å skaffe seg våpen eller angripe en havn med sprengladninger.

Samtidig er colombianerne redd for at smuglere og geriljafolk skal greie å bygge mer avanserte ubåter. Dagens båter kan bare gå rett under overflaten, men det blir verre hvis motstanderne får mer dyptgående fartøyer som er langt vanskeligere å oppdage.

SENKES: Den colombianske marinen har de siste to og et halvt årene tvunget smuglere til å senke flere slike undervannsfarkoster med til sammen over 30 tonn kokain om bord.
JAIME SALDARRIAGA
JAIME SALDARRIAGA
HJEMMELAGET: En colombiansk offiser studerer en hjemmelaget ubåt som brukes til å smugle kokain ut av Colombia. Den colombianske marinen har de siste to og et halvt årene tvunget smuglere til å senke flere slike undervannsfarkoster med til sammen over 30 tonn kokain om bord.
JAIME SALDARRIAGA
JAIME SALDARRIAGA