— Vi har ingen problemer med å oppsummere hevingsoperasjonen som en suksess så langt, sier pressetalsmann Einar Skorgen i DSDN Seaway til NTB idet den norske underkontraktøren i bergingsoperasjonen var i ferd med å avslutte sin del av jobben.

Rydder opp

Idet lekteren "Giant 4" sakte fjernet seg fra havaristedet var dykkerne i ferd med å rydde opp etter den snart fire måneder lange operasjonen på 110 meters dyp. Dykkerne har hele tiden hatt tilhold på det norskeide dykkerskipet "DSDN Mayo" som etter planen setter kursen for Kirkenes så snart oppryddingen er ferdig.

Framskyndet

Sterk vind på operasjonsstedet gjorde at taubåten "Singapore" startet slepet inn mot marinehavna Rosljakovo utenfor Murmansk et par timer før planlagt.

— Ved å legge lekteren "Giant 4" opp mot den sterke vinden, og å bevege seg med 0,5 - 1,5 knops fart, sikres stabiliteten i den aller siste fasen av hevingen, sa Skorgen til NTB.

Ikke kritisk

Slepet inn til Murmansk startet idet "Kursk" lå mer enn 20 meter under lekteren. Senere ble ubåten hevet de siste meterne, og ved 17-tiden var skroget festet i lekteren og sikret, opplyser pressetalskvinne Larissa van Seumeren i Mammoet til nyhetsbyrået Interfax.

På fremre dekk av lekteren er det laget et hull som er nøyaktig tilpasset kommandotårnet på ubåten.

Ingen skipstrafikk

I Rosljakovo skal "Kursk" over i en tørrdokk før russiske spesialetterforskere som de første slipper om bord. All skipstrafikk i Murmansk-fjorden vil bli stanset mens slepet er på vei. Havnemyndighetene i Murmansk regner ikke med at trafikkstansen vil vare mer enn et døgn.

Lekteren «Giant 4» har gjennomført en vellykket heving av ubåten Kursk og tauer den inn Murmansk.
FOTO: AP/SCANPIX