— For øyeblikket utsetter vi kablene for en vekt på 150 tonn. Disse testene vil fortsette i to timer, før vi øker vekten og selve hevingsoperasjonen starter, sa Larissa van Eumeren som representerer det nederlandske bergingsfirmaet Mammoet.

Selve løfteoperasjonen ventes å ta mellom10 og 12 timer, og før vraket løftes, må det "ristes løs" fra havbunnen. Det 20.000 tonn tunge skroget har sunket rundt to meter ned i havbunnen.

Når ubåten heves til overflaten, vil kranlekteren "Giant-4" buksere den til en havn i Murmanskfjorden på Kolahalvøya.

Norsk deltakelse

Tempoet i hevingen vil være litt avhengig av været. Men den russiske atomubåten, som sank i august i fjor, kan bryte vannflaten tidlig mandag, ifølge det norske selskapet DSND Subsea.

­- Morgentimene har dykkerne brukt til sluttarbeid. Føringskablene skulle fjernes og noe oppryddingsarbeid ble gjort. Nå er vår del av denne historiske operasjonen langt på vei fullført, forteller pressetalsmann Einar Skorgen i DSND Subsea som deltar i operasjonen.

Han forteller at gode værforhold bidro til at de siste løftekablene ble festet på kort tid. Skorgen regner med at ubåten kan være slept inn i Murmanskfjorden i løpet av et døgn eller to.

DSND Subsea og dykkeskipet "Mayo"skal nå være i beredskap i tilfelle lekteren "Giant-4" trenger dykkerassistanse under hevingen eller slepet av ubåten inn til havnen i Murmansk.

Kostbar operasjon

Kursk sank 12. august i fjor, og har siden ligget på 108 meters dyp utenfor kysten av Kolahalvøya. 118 offiserer og gaster omkom i ulykken.

Redningsoperasjonen koster 65 millioner dollar, og bergingen vil trolig kaste lys over hvorfor Russlands mest moderne atomubåt plutselig ble rammet av flere eksplosjoner og sank.

Russiske myndigheter sier det bare en minimale risikoer knyttet til bergingsoperasjonen til tross for at vraket inneholder 18 torpedoer, 22 raketter og to kjernereaktorer.