Den største produsenten av den skarpe og smakfulle Dijon-sennepen, selskapet Amora-Maille, måtte registrere 10 prosents nedgang i salget bare fra januar til februar i år. Og dette bratte fallet kom etter tre måneder der salget allerede hadde sunket jevnt.

Årsak til svikten i sennepsfallet er trolig at sennepen først og fremst brukes til biff, men biff er det snart ingen i Frankrike som spiser lenger. Salget av storfekjøtt har brutt nesten fullstendig sammen, etter at kugalskapen brøt ut i Europa.

Og ikke nok med det: Amerikanske myndigheter har fordoblet avgiften på Dijon-sennep. Dette avgiftssjokket er del av straffetiltakene USA har innført mot EU, som straff for at EU angivelig diskriminerer amerikanske bananprodusenter.

Dijon-sennep er for øvrig ikke riktig så fransk som mange franskmenn vil ha det til: Nesten alle sennepsfrø som brukes i produksjonen, er importert til Frankrike fra Canada, og Amora-Maille er ikke noe helfransk foretak, men eies av britisk-nederlandske Unilever.

NTB