Avviklingen innebærer at opp til 8.000 arbeidsplasser forsvinner. Fredagens beslutning ble mottatt med sjokk og sinne både i vestsvenske Trollhättan der Saab har sin hovedavdeling og i hovedstaden Stockholm.

Konsekvensene blir nemlig ikke bare store for de som rammes direkte, men for staten og hele samfunnet i Sverige. Statens skatteintekter ventes å synke med 200 millioner kroner og svenske husholdningers disponible inntekter med 400 millioner kroner.

«Forferdelig trist»

— Dette er en forferdig trist beskjed å få, sier SAAB-forhandler Joachim Lind i Trollhättan til nyhetsbyrået TT. Næringsminister Maud Olofsson mener budskapet er veldig dystert, og kaller selskapets ledelse, ansatte og de lokale myndighetene sammen til møte mandag.

Men Olofsson er helt klar på at regjeringens nei til å gå direkte inn i Saab for å føre driften videre, ligger fast.

— Vi har verken kunnskapen eller pengene som skal til for å gjøre noe slikt, sier hun til TT.

— Jeg tror ikke GM har helt klart for seg hvordan avviklingen skal skje, men konsernet må ta ansvar. Det viktigste nå er å ta vare på de ansatte og virksomheten, se på hvordan vi kan beholde kompetansen og bygge noe nytt på den, mener den svenske næringsministeren.

«Ingen konkurs»

— Vi vil samarbeide tett med Saab for å avvikle virksomheten på en ordnet og ansvarsfull måte. Det er ikke snakk om noen konkurs, het det i en pressemelding fra GMs Europa-sjef Nick Reilly fredag.

Avgjørelsen om å legge ned Saabs virksomheter ble tatt etter at samtalene med nederlandske Spyker Cars om et salg av Saab brøt sammen. Det var punkter i forhandligene som begge parter mente det ikke var mulig å bli enige om, melder GM.

Det skal nå ikke finnes flere selskaper som er interessert i å overta det svenske bilmerket. Tidligere i høst forhandlet GM med Koenigsegg om et salg av Saab, men også disse forhandlingene brøt sammen.

Mange rammes

Saab vil fortsette å forsyne Saab-eiere verden over med reservedeler. Men like fullt forsvinner arbeidsplassene både for de 3.500 som er direkte ansatte i selskapet og rundt 4.500 andre som jobber for underleverandører og med servicetjenester for Saab.

Analytiker Matts Carlsson ved Chalmers tekniske høyskole i Göteborg kaller avviklingen «et skrekscenario».

— GM har tydeligvis ikke har forstått verdien av varemerket Saab, mener Carlsson, som ser avviklingen som et slag mot forskning og utvikling i bilsektoren.

Han spår at markedet for nye biler vil snu oppover igjen om noen år, når virkningene av finanskrisen og den globale økonomiske nedgangen er over. Da kommer General Motors til å angre på avviklingen av Saab, spår Matts Carlsson.