En internasjonal avtale begrenser vanligvis flyselskapenes erstatningsplikt til rundt 157.400 dollar (1,25 millioner kroner) per passasjer som dør i en flyulykke.

Men omstendighetene rundt flystyrten gjør at familiene kan gå til søksmål mot Germanwings og be om større erstatning, ifølge advokater Reuters har snakket med.

Et slikt søksmål kan dreie seg om hvorvidt annenpiloten ble tilstrekkelig undersøkt før ansettelsen i Germanwings, og om flyselskapet burde hatt en bestemmelse om at det skal være to eller flere personer i cockpit til enhver tid.

— Kjent risiko

Advokat Justin Green i New York-baserte Kreindler & Kreindler, mener de etterlatte er i sin fulle rett til å stille spørsmål om hvorfor den 28 år gamle annenpiloten Andreas Lubitz fikk være alene i cockpit.

Ifølge tysk luftfartslovgivning kan pilotene midlertidig forlate cockpit i visse tilfeller, blant annet mens flyet er i marsjfart.

KNUST: Germanwings-flyets kjennetegn var tydelige i fjellveggen, på tross av at Airbus-maskinen var knust i småbiter.
Emmanuel Foudrot, Reuters

— Selv om det har vært lovlig, har det vært en kjent risiko, sier Green.- At piloten kan begå selvmord og ta alle om bord med i døden, har skjedd før og er noe alle har kjent til, sier han.

Uvanlig med rettssak

Lufthansa kommer til å rette seg etter internasjonale avtaler om erstatning, ifølge selskapets toppsjef Carsten Spohr.

— Dette er ærlig talt en av mine minste bekymringer. Vår hovedprioritet er å hjelpe familiene, uttalte han torsdag.

Bruce Ottley, som leder et institutt for internasjonal luftfartslovgivning ved DePaul vitenskapelige høyskole, sier han ikke tror Germanwings må betale mer enn vanlig med mindre selskapet beviselig kjente til at annenpiloten var en risiko.

— Men slike saker går svært sjeldent til retten. Vanligvis kommer flyselskapene og de etterlatte til enighet på forhånd, sier han.

(©NTB)