«Krisen i Spanair resulterte i en tragedie med 153 døde,» skriver El Mundo og antyder at selskapets teknikere kan ha begått en fatal feil. I lederen spør avisa om ulykken skyldtes en dødelig tilfeldighet eller kriminell skjødesløshet.

Avisa peker også på at Spanair har slitt med økonomiske problemer den siste tiden og at flygerne bare timer før ulykken truet med å streike mot forslag om kraftig nedbemanning og kutt i rutetilbudet.

Les også: — Kansellerte to flyvninger | Spanair fra Bergen | 15 dødsulykker med samme flytype

Skulle miste jobben

Annenflygeren på ulykkesflyet var blant dem som sto på lista over de over 1.000 ansatte som skulle miste jobben.

Avisa forteller at flygerne i Spanair spesielt i sommer har klagd over å måtte arbeide altfor lange dager og presse sine grenser. Det skal dessuten ha vært akutt mangel på kabinpersonale under den intense ferietrafikken.

SAS forsøkte tidligere i år å kvitte seg med selskapet, men fant ingen kjøper.

Solid fly

MD-80-serien, som ulykkesflyet tilhørte, og forgjengeren DC-9 har vært arbeidshester for verdens flyselskaper i mange år og regnes for å være trauste og solide fly.

Hele SAS’ flyflåte, bortsett fra langdistanseflyene, besto i mange år av MD-80 og DC-9. De er fortsatt i bruk av SAS i Sverige og Danmark, blant annet på København-flyginger fra Oslo, men SAS Norge har gått helt over til den gamle rivalen Boeing 737.

15 år gammelt

Flyene er imidlertid begynt å bli eldre og er ikke lenger like økonomiske som nyere fly. I USA ga luftfartsmyndighetene i sommer ordre om å sette noen modeller av flytypen på bakken for ekstra sikkerhetssjekk.

Ulykkesflyet var 15 år gammelt, men det regnes ikke for gammelt i flyverdenen.

– Et fly kan være like trygt når det er 30 år gammelt om det er riktig vedlikeholdt, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge.

KRASJET: Kun 19 mennesker overlevde da et Spanair-fly på vei fra Madrid til Kanariøyene krasjet under letting i går ettermiddag. Det var 172 mennesker om bord.
THOMAS NOACK
MØTTE PRESSEN: Konsernsjef i SAS, Mats Jansson deltok på en pressekonferanse om ulykken i Madrid i dag. Det er SAS som eier Spanair.
SUSANA VERA