Den britiske økonomien merker fremdeles etterdønningene etter finanskrisen, men med den nye arvingen på vei, har forhandlere sett sitt snitt til å produsere alt fra kjeks, bøker, nøkkelringer og fat med den kongelig babyen som tema — og dermed tjene gode penger.

— Slike hendelser fører til et midlertidig løft. Det er med på å øke salget av produkter og merker, sier talsperson i British Retail Consortium, Mandy Murphy, til nyhetsbyrået AFP.

Kongelige spyposer

Ikke lenge etter at gravide hertuginne Kate ble lagt inn på sykehus med svangerskapskvalme, startet salget av kongelige spyposer. Dette markerte begynnelsen på bølgen av nye produkter som har oppstått den siste tiden.

Til og med Kates foreldre har kastet seg på - ekteparets Party Pieces, en serie som selges på nett, fører blant annet kopper, fat og servietter med påskriften «I'm a Princess».

Hotellrom med babytema

Det selges i tillegg et mangfold av babyprodukter med kongelig tema - det ledende britiske selskapet Mothercare selger blant annet barneklær med trykket «Prince in Training».

Et annet selskap har gitt ut en bok med broderingsmønstre for blant annet dåpskjoler som kan være passende for en kommende monark.

Det London-baserte hotellet Grosvenor House har en egen suite som skal være inspirert av den kongelige babyen. Innredningen er fra samme forhandler som ble brukt til prins Williams rom da han var barn. Rommene kan leies for den nette sum av 2.300 britiske pund per natt.

Millionindustri

Hvem som helst kan produsere suvenirer og lignende med kongelig tema, for i motsetning til for eksempel de olympiske lekene, er ikke dette beskyttet av rettigheter.

Og fortjenesten anslås å være betydelig. Produkter som ble solgt i forbindelse med William og Kates bryllup, er estimert til å ha omsatt for 199 millioner britiske pund - og det er bare i Storbritannia.

Det er The Centre for Retail Research (CRR) som har anslått summen. Videre anslår CRR at det vil bli brukt om lag 80 millioner pund i 2013 på leker og produkter som har den kongelige babyen som tema.

I tillegg anslås det at bøker, DVD-er og andre medieprodukter med kongelig tema vil omsette for ytterligere 76 millioner pund.