I motsetning til hjemmebrenning er denne typen produksjon helt lovlig. Derfor har da også både politifolk og prester kastet seg på kokosbølgen, het det på den britiske rikskringkastingen BBCs hjemmesider onsdag.

Nyheten om drivstoffproduksjonen har spredt seg over hele verden, og produsentene på Bougainville har fått henvendelser både fra Iran og fra Europa. For kan dette være et nytt og mer bærekraftig alternativ til gammeldags bensin?

Gal?

Ja, mener ingeniør Matthias Horn, som har innvandret til Papua-Ny Guinea fra Tyskland og som nå driver sitt eget kokosraffineri. – Noen kaller meg den gale tyskeren, og spør seg om det er mulig å drive biler med et stoff som ellers mest brukes til matlaging, sier han.

– Kokospalmen er slikt et vakkert tre! Og høres det ikke vakkert ut, at man kan kjøre bilen sin på noe som bokstavelig talt faller ned fra trærne? Lukter godt gjør det også. Men det viktigste er at det er miljøvennlig, mener Horn.

Men for folk flest på Bougainville er nok prisfaktoren viktigere enn miljøhensyn. De har i årevis vært avhengige av importert diesel til bruk i kjøretøyer og maskiner. Blant disse maskinene er også generatorene som forsyner øyboerne med strøm.

Såpe

Raffineriene som lager kokosdrivstoffet, kan også brukes til framstilling av såpe og kosmetikk så vel som matolje. Ideen om å bruke væsken i nøttene – altså det som kalles kokosmelken – som energikilde, er heller ikke helt ny.

På 1990-tallet ble Bougainville herjet av en blodig konflikt, der tusener av mennesker mistet livet i et opprør mot sentralmyndighetene i Papua-Ny Guineas hovedstad Port Moresby. Så lenge opprøret varte, var det svært vanskelig å få inn dieselolje.

Nå hersker freden, og ny teknologi har åpnet for ny bruk av lokale råvarer som kokosnøtter. Kokosnøtter er også i bruk som råvarer for drivstoffproduksjon i stillehavsland som Fiji, Cook-øyene og Tuvalu.