Den siste uken har McDonalds fjernet noen av sine mest populære burgere fra menyen i Kina. I flere av de 2000 kinesiske restaurantene har det vært umulig å kjøpe hamburgere, cheeseburgere og Big Macs. Til gjengjeld har det også vært langt færre kinesere som har hatt lyst til å spise de amerikanske kaloribombene.

For Kina har fått nok en matvareskandale. Denne gangen handler det om råttent kjøtt.

Uten hansker

En lokal TV-stasjon i Shanghai sendte en mann med skjult kamera inn på kjøttfabrikken Shanghai Husi Food, som er underleverandør til blant andre McDonalds. Her kan man se hvordan arbeidere håndterer kjøttet uten å bruke hansker. Hvordan store klumper av det sammenblandede kjøttet faller ned på fabrikkgulvet og hvordan man kun skraper opp farsen og heller det tilbake i store maskiner. Og man kan se hvordan også ferdiglagde burgere har falt på gulvet, men samles opp og kastes tilbake på samlebåndet.

Det fikk matvaremyndighetene i Shanghai til å inspisere fabrikken. Her fant man gammelt kylling— og oksekjøtt, som var blitt ompakket og hadde fått ny utløpsdato. Derfra spredte skandalen seg. Til og med helt til Japan, for fabrikken i Shanghai leverte også til japanske McDonalds, hvor de droppet tradisjonelle nuggets av kjøtt, og i stedet begynte å lage dem av tofu, fisk og grønnsaker.

Mange berørte

Det var imidlertid spesielt Kina som ble rammet. For i tillegg til McDonalds leverer Shanghai Husi Foods også til KFC, Burger King, Starbucks, Subway, Papa Johns, Pizza Hut og flere store og landsdekkende kinesiske fastfoodkjeder.

Shanghai Husi Foods eies av den amerikanske matvaregiganten OSI Group, og alle virksomhetene i Kina har nå avsluttet samarbeidet med dem.

McDonalds, som har samarbeidet med OSI i Kina i over 20 år, fortsetter imidlertid samarbeidet, men får leveranser fra andre OSI-fabrikker i Kina. OSI leverte også for eksempel iste og forskjellige grønnsaker til McDonalds, som også har fjernet dem fra menyen.

Harde straffer

I en uttalelse sier Yum Brands, som eier KFC og Pizza hut, at skandalen har hatt «betydelig negativ» innvirkning på salget i Kina. Yum Brands, som med KFCs mer enn 4000 restauranter er mer populær i Kina enn McDonalds, har helt droppet samarbeidet med OSI i både Kina, USA og Australia.

Det er ingen beviser for at noen er blitt syke av å spise kjøttet. Myndighetene har derimot stengt fabrikken i Shanghai, hvor politiet også har arrestert direktøren og fire andre ledende ansatte. Samtidig lover myndighetene at man vil dele ut «harde straffer» til alle ansvarlige.

Myndigheter og matvareindustri har kjempet for å vinne kinesernes tillit siden 2008, da seks barn døde etter å ha drukket forgiftet melkepulver. Opp mot 300.000 ble så syke at de måtte ha behandling av lege eller innlegges på sykehus.

Ikke effektivt

Lederen av de nasjonale matvaremyndighetene sa i forrige uke til kommunistpartiets engelskspråklige avis, China Daily, at matvaresikkerheten «fremdeles er alvorlig». Lederen sa også at systemet «ikke er effektivt».

Matvaremyndighetene har kun få inspektører som kan kontrollere bedriftene. Samtidig er lovene diffuse. Og det er uklare ansvar fordelt mellom forskjellige myndigheter og departementer.

Noen av de siste offisielle tallene er fra 2011 og viser at de kinesiske myndighetene det året stengte 43.000 bedrifter som ikke hadde lisens til å behandle mat. 600 fikk lisensen sin fjernet.

Matvareskandalene er mange. I 2013 ble 900 personer arrestert i en sak hvor de hadde solgt rottekjøtt som sauekjøtt. I 18 forskjellige typer te, som kinesiske Greenpeace testet i fjor, var det minst tre forskjellige typer plantevernmidler i hver av dem, og 12 av dem hadde rester av forbudte plantevernmidler. Hvert år er det flere saker hvor grønthandlere sprøyter for eksempel kål med formaldehyd, så de kan holde seg lengre.

Rødt lys

Som Gao Guan, visegeneralsekretær for China Meat Association, sier til nyhetsbyrået Reuters:

- I utviklede land overholder folk trafikkreglene. Man venter når det er rødt lys og man går over når det er grønt. Slik er det ikke i Kina. Folk går når andre folk går, og man er likegyldig til trafikklyset. I et slikt miljø er det veldig vanskelig å unngå en sak som den med Husi, sier Gao Guan.