Da ble atomubåten «L’Emeraude» satt inn i jakten på to svarte bokser for å finne svar på mysteriet om hvorfor Air France-flyet styrtet i Atlanterhavet for 11 dager siden.

To til fem kilometers dyp

Boksene antas å befinne seg i et maritimt fjellandskap med en bunn på mellom to og fem kilometers dybde, så oppgaven er ikke lett. Men ubåten vil få hjelp av avansert amerikansk lytteutstyr som kan fange opp signaler fra flybokser helt ned til 6100 meters dybde.

Hvis boksene blir lokalisert, skal de fiskes opp av tre fjernstyrte undervannsroboter som finnes om bord på det franske skipet «Pourquoi Pas» som vil være fremme i området senere i uken.

Håpet er at boksene, som inneholder de siste minuttene av samtalen i cockpiten samt alle tekniske data, vil gi svar på hva som var årsak til katastrofen.

Feil på sensorene

Inntil videre retter mistanken seg mest mot flyets hastighetssensorer. En sensor er på størrelse med en kulepenn og er avgjørende for flysikkerheten. Flyr flyet for langsomt, risikerer det å styrte, flyr det for fort, risikerer det å falle fra hverandre i luften.

Etter trusler fra en av pilotenes fagforeninger om å legge ned arbeidet, har Air France satt opp tempoet med å skifte sensorene på alle A330 fly som det forulykkede.

Den franske havarikommisjonen BEA, som holder på å analysere alle teorier, anser sensorene for å være en av mange hypoteser. Men noen eksperter mener at Air Frances raske utskifting av minst to av tre såkalte Pitot-sensorer på hvert fly tyder på at de er beheftet med alvorlige feil.

Satt på bakken

Som følge av kritikken besluttet Air France tirsdag at ingen av selskapets Airbus A330 eller 340 fly får lette før de er utstyrt med minst to sensorer fra siste generasjon.

Pilotforeningen Alter kritiserer Air France for ikke å ha handlet raskere. Det har lenge vært kjent, påpeker fagforeningen, at ising kan få sensorene til å sende feil meldinger.

– Det kan gi utslag i en ordre om full gass eller ingen fart, sier François Hamant, nestformann i foreningen.

Tror ikke på uværsforklaringen

På internettsiden Eurocockpit uttrykker en rekke piloter, som har valgt å være anonyme, betydelig skepsis overfor den offisielle granskingen. De tror ikke at verken lyn eller kraftig turbulens kan være skyld i ulykken og henviser til at det tidligere har vært problemer med de sensorene som flyet var utstyrt med.

I august og september 2008 var to A330 fly fra Air Caraïbes ofre for et lignende problem på grunn av frosne sensorer. Selskapet skiftet den gang alle sensorene.

Airbus sendte allerede i 2007 ut en anbefaling om å skifte hastighetssensorer på flyene, men det dreide seg om en frivillig ordning som ikke øyeblikkelig fikk Air France til å reagere.

Mens andre eksperter kaller det usannsynlig at alle tre sensorer skulle være satt ut av drift samtidig, forsetter bergingen av lik og rester fra ulykken.

Identifisering pågår

16 av i alt 41 omkomne som er plukket opp av havet, ble onsdag transportert til Recife i Brasil for å bli identifisert ved hjelp av bilder utlevert av pårørende.

Jyllands-Posten/Bergens Tidende

LETER: Atomubåten «L’Emeraude» er på plass i leteområdet for å finne de svarte boksene.
Holm, Morten
TIL IDENTIFISERING: Lik blir fraktet fra Atlanterhavet til den brasilianske byen Recife for identifisering.
BRUNO DOMINGOS