Ifølge Kinas handelsdepartement vil landets bilprodusenter i 2007 selge over en halv million person— og varebiler til utlandet. Året før kom eksporten opp i 342.400 biler.

Tredoblet siden 2001

Siden landet ble med i verdens handelsorganisasjon (WTO) i 2001 har Kina mer enn tredoblet sin eksport av biler. I 2006 passerte landet Tyskland som verdens tredje største bilprodusent. Totalt produserte kinesiske bilfabrikker rundt syv millioner kjøretøyer i fjor. Ifølge handelsminister Bo Xilai vil tallet trolig øke til 8,5 millioner i år.

Kinesiske myndigheter har utpekt åtte havnebyer, blant dem Shanghai, Tianjin og Xiamen, til å være landets viktigste eksportsenter for biler og bilkomponenter.

Kvaliteten skal heves

– Kina er nødt til å utvide sine oversjøiske markeder, fordi vår produksjonskapasitet for kjøretøyer øker mye mer enn vi hadde ventet, sier analytiker Zhang Xin i Guotai Junan Securities Co, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg. Han legger til at en stor del av kinesisk bileksport i dag går til lite kjøpekraftige markeder i Afrika og Sør-Amerika, der marginene er lave.

Kinesiske myndigheter oppfordrer landets produsenter til å heve kvaliteten på bilene de eksporterer. Uten å gå i detaljer går de også ut med en oppfordring til kinesiske bilfabrikker om å investere i utlandet og å slå seg sammen med konkurrenter.

Europa og USA for tur

Kineserne har hittil vært mest opptatt av å dekke etterspørselen etter biler på hjemmemarkedet. Men ifølge Shang Xin i Guotai regner man nå med at produksjonen vil være like stor som den innenlandske etterspørselen i 2012. Tidligere prognoser gikk ut på at dette først ville skje i 2020.

– Både kinesiske og indiske bilprodusenter planlegger sine inntog på de europeiske og amerikanske bilmarkedene. Det betyr nye slag om markedsandeler, sa presidenten i den internasjonale organisasjonen for bilprodusenter, OICA, da han åpnet den nordamerikanske bilmessen i Detroit tidligere i år.

Kinesiske varebiler i Norge

Foreløpig har ikke de kinesiske bilene begynt å rulle på norske veier. Men ifølge kommunikasjonssjef Trygve Larsen i Norges Bilbransjeforbund kan vi regne med å se de første rene kinesiske bilmerkene her i landet om et par års tid.

– Trolig blir det kinesiske varebiler vi først får å se. I valg av nyttekjøretøy er pris og økonomi viktigst. Høye norske bilavgifter gjør dessuten at mye av fordelen ved lave produksjonskostnader blir spist opp. Men på varebiler er avgiftene mye lavere. Dermed blir det større sammenheng mellom kostnader og pris, og det vil gjøre kinesiske varebiler ekstra konkurransedyktige, sier Larsen.

BILLANDET KINA: Kina vil i år produsere 8,5 millioner kjøretøyer. En halv million biler går til eksport, som er en vekst på 50 prosent. De første kinesiske bilene er ventet til Norge om et par år. I et forsøk på å bremse luftforurensningen skulle det være «bilfri dag» i 108 kinesiske byer lørdag. Men dette bildet fra en av Beijings motorveier viser at forsøket ikke var helt vellykket. FOTO: GRACE LIANG/REUTERS
GRACE LIANG