Ektemenn og fedre i mange vestlige land, kanskje til og med i Norge, vil kjenne seg igjen i denne skildringen av livet mellom barken og veden. Den ikke navngitte kineseren i Barbie-klemma har deres fulle og udelte sympati.

– Mannen var så desperat etter å gjøre datteren glad, at han brukte 5.000 yuan (3.900 kroner) på ti nye skolesekker og tjue Barbie-dukker. Datteren ble så forskrekket at hun sluttet å mase om flere gaver, skrev nyhetsbyrået Xinhua denne uken.

– Men kvinnen ble forbannet over at han hadde kastet bort så mye penger. Så sint var hun, at hun truet mannen med skilsmisse, het det i meldingen som verken inneholdt opplysninger om familiens navn eller bosted.

Barbie-krangelen i den kinesiske familien kan kanskje betraktes som et luksusproblem. Den må ses i lys av en voldsom økonomisk utvikling, der for eksempel vestlige bilkonserner som General Motors og Volkswagen nå opplever sterk etterspørsel etter sine produkter.