39-åringen har tidligere erkjent de faktiske forhold. Kapteinen hadde 0,85 i promille fire timer etter at han ble pågrepet. Beregninger viser at han trolig hadde en promille på ca. 1,45 da han var på vei til flyet.

– Tilståelsesrabatt – Han har tilstått faktum fra dag en, men har tatt forbehold om handlingen hans har vært straffbar. Nå har han kommet til at det beste er å erkjenne straffskyld, sier Helge Wesenberg, kapteinens forsvarer.

– Hvorfor?

– Han ser at det er det eneste fornuftige. Saken går raskere og det er større sjanse for å få tilståelsesrabatt.

Politiet pågrep syv av 17 besetningsmedlemmer på Antonov 22-flyet kort tid før de skulle ta av og fly til Baku i Aserbadjan mandag 8. januar.

– En politibetjent sa at det luktet alkohol i flyet da de kom inn, sa politiadvokat Elisabeth Ryen dagen etter pågripelsen.

Kan miste flylappen I avhør forklarte de at de feiret den russisk-ortodokse julen gjennom helgen.

Fire ble senere løslatt fordi prøvene ikke viste høye utslag, mens kapteinen, en flytekniker og radioteknikeren ble varetektsfengslet.

Blodprøvene av fly— og radioteknikeren viste henholdsvis 1,18 og 1,16 i promille noen timer etter planlagt flyging.

Grensen for å fly er 0,2 promille.

Ifølge Ryen er det bare kapteinens sak som er ferdig og klar for pådømmelse fredag.

I tillegg til fengselsstraff risikerer kapteinen, som fortsatt sitter i varetekt, også å miste retten til å fly.

Silje Katrine Robinson