Kaptein Francesco Schettino:«Du skjønner at det er mørkt og at vi ikke kan se noe?»

Kystvakten Gregorio De Falco: «Og hva, ønsker du å dra hjem, Schettino? Det er mørkt, så du vil dra hjem? Gå tilbake på skipet og fortell meg hva som må gjøres, hvor mange mennesker som er om bord og hva som er deres behov. Gjør det nå!»

Slik gårsamtalen frem og tilbake mellom kapteinen på den italienske passasjerbåten «Costa Concordia» og den italienske kystvakten den skjebnesvangre kvelden i januar 2012, skriver Aftenposten.

Tiltalt for drap

I dag starter rettssaken motkapteinen Francesco Schettino. Saken skulle egentlig startet sist uke, men ble utsatt på grunn av en streik blant landets jurister.

TILTALT: Tidligere kaptein Francesco Schettino.
SCANPIX

Under det forberedende rettsmøtet argumenterte påtalemyndigheten for at kaptein Francesco Schettino, også kalt «Italias mest forhatte mann» og «Kaptein Feiging», skal bli tiltalt for drap fordi det var han som var skyld i forliset.

Kapteinen selv aksepterer til dels ansvar for forliset og angrer på at han ikke var på broen da skipet gikk på grunn. Men han aksepterer ikke drapstiltalen.

Det enorme skipet forlot den italienske havnen i Civitavecchia klokken 19.18 lokal tid 13. januar. Skipet skulle på et ukes langt cruise rundt i Middelhavet og hadde 3205 passasjerer og 1023 ansatte om bord.

Et par timer ut i seilasen, bestemmer kaptein Schettino at han ønsker å gjøre ære på en tidligere kollega ved å kjøre nær kysten til øya Giglio. Automatiske sporingssystemer viser at skipet ved to tidligere anledninger har fulgt en lignende kurs, men daflere hundre meterlenger til havs.

Endret kursen

Like etter klokken 21.30 gir kapteinen ordre om å skifte kurs.

Det går imidlertid ikke lang tid før det går galt. Omtrent klokken 21.45 går det enorme skipet «Costa Concordia» på grunn. Skipet får et stort hull i siden, og begynner straks å ta inn vann.

Klokken 21:52 forsøker maskinsjefen forgjeves å starte skipets nødgenerator. Kort tid etterpå blir imidlertid passasjerene informert om at situasjonen er under kontroll og at de sliter med en «blackout».

Tyve minutter etterpå, klokken 22:12 , har kystvakten blitt informert av passasjerer at skipet har problemer. De kaller opp skipet og kapteinen svarer «Vi har en blackout og sjekker forholdene om bord».

Klokken 22:22 forteller kapteinen at skipet trenger slepehjelp, men ikke før 22:33 går den generelle nødalarmen på skipet.

Klokken 22:48 krenger skipet mer enn 30 grader og kapteinen gir endelig ordre om å forlate skipet klokken 22:54 . Klokken 23:19 forlater han selv skipet.

Da er fremdeles hundrevis av passasjerer igjen på båten.

FORLISTE: «Costa Concordia» er fremdeles ikke flyttet etter ulykken som tok 32 liv.
SCANPIX

Så sent som 0:42 blir kapteinen beordret tilbake om bord. Han går ikke tilbake.

Ligger fortsatt i havet

32 personer mistet livet. Kaptein Schettino ble kort tid etter arrestert for uaktsom drap og for å ha forlatt skipet.

Det enorme skipet ligger fremdeles i vannet et og et halvt år etter forliset. Forsøket på å fjerne cruiseskipet er blitt forsinket av en rekke tekniske problemer.

Siste meldinger er at det skal flyttes etter sommeren, skriver Aftenposten.

Når skipet trekkes av grunn, vil det være den største bergingsoperasjonen av et passasjerskip noensinne. I tillegg til forsinkelsene, ligger operasjonen an til å bli mye dyrere enn først antatt, og vil komme på ca. 400 millioner dollar (2,2 milliarder kr), 100 millioner dollar mer enn først antatt.

Meningen er at skipet skal kunne flyte til det legger til en kai. Deretter skal det demonteres.