Hovedårsaken til kaoset er problemer med bagasjesystemet på den nye Terminal 5, som ble åpnet med pomp og prakt torsdag.

Lørdag måtte British Airways innstille 66 flyvinger, tolv flere enn varslet på forhånd. Dermed er nær 250 avganger innstilt siden torsdag.

Søndag er det ventet at ytterligere 37 avganger må innstilles.

BA regner med å måtte innstille 13 prosent av flygingene også mandag og tirsdag. Utover uka håper selskapet på gradvis bedring. Men det avhenger av at bagasjeproblemene på terminalen bli løst, sier selskapet.

Mareritt

Den nye terminalen skulle avlaste og øke kapasiteten på notorisk overfylte Heathrow. I stedet har den skapt mareritt for tusenvis av reisende, som har fått ferier eller forretningsreiser ødelagt, eller har mistet bagasjen.

Ifølge British Airways er 15.000 kofferter og vesker blitt borte eller forsinket på Heathrows nye terminal siden torsdag. En kilde opplyser til BBC at det virkelige antallet er rundt 20.000.

Tusenvis av vesker står nå rundt omkring på flyplassen, og ansatte forsøker nå å gjøre alt de kan for at de skal bli gjenforent med sine eiere. Mange passasjerer har imidlertid gitt opp og reist videre uten bagasje.

PR-katastrofe

Ifølge Financial Times har British Airways måttet utsette en reklamekampanje som skulle stått på trykk i neste uke. Den skulle blant annet gjøre et poeng av hvor fort passasjerer kunne komme seg gjennom Terminal 5.

Næringslivsledere har karakterisert problemene som en PR-katastrofe både for BA, London og Storbritannia. BBC og Sky News sier begge at de har blitt nektet å filme på terminalen, der hundrevis av passasjerer ventet på fly som kanskje skulle gå.

British Airways sliter med både forsvunnen bagasje og innstilte avganger etter åpningen av en ny terminal på Heathrow torsdag.
Reuters
Ventetiden ble lang for passasjerene etter at British Airways kansellerte mer enn hundre flyvninger i helgen.
Reuters