En mann, Tom Burnett, fikk ringt sin kone og fortalt at noen i flyet var blitt knivstukket.

— Vi kommer til å dø, men tre av oss vil gjøre noe. Jeg elsker deg, kjære, var det siste han fikk sagt.

Dermed tyder det på at noen av passasjerene kan ha kjempet mot kaprerne.

Kan ha reddet liv

Flyet var på vei til San Francisco fra Newark, og var det eneste av de fire kaprede flyene som ikke nådde målet. Nå spekuleres det i om passasjerer kan ha bidratt til å redde mange menneskeliv på bakken.

Jaget bak i flyet

— Flyet vårt er kapret! De har jaget både passasjerer og mannskap bak i flyet. Hva skal jeg gi flygeren beskjed om, spurte passasjer Barbara Olson sin mann få minutter før American Airlines-flyet utførte sin dødsstyrt inn i Pentagon.

Korte, desperate telefonoppringninger fra noen få passasjerer gir foreløpig bare glimt av hva som skjedde om bord i de kaprede "kamikaze"-flyene som ble styrt inn i World Trade Center og Pentagon.

Holder tett

Men de fleste spørsmål er stadig ubesvarte: Hvordan kan fire amerikanske innenriksfly bli kapret uten at flyselskapene eller myndighetene får vite noe som helst om det? Hvordan kunne det skje? Hva skjedde om bord i løpet av de dramatiske flyreisene?

De to amerikanske flyselskapene American Airlines og United Airlines holder foreløpig tett om hendelsesforløpet av sikkerhetshensyn. Men det som synes å være klart er at ingen av flyselskapene fikk beskjed om at det var kapringer på gang. Flyene skal bare ha forsvunnet fra radarskjermene samtidig som radiokontakten ble brutt.

Det betyr høyst sannsynlig at flygerne på svært kort tid ble overmannet av kyndige kaprere, som hindret dem fra å utløse nødalarmen. Men også det er et mysterium. På amerikanske fly stenges nemlig dørene inn til cockpiten før avgang.

Kuttet kommunikasjon

Kaprerne må også ha vist hvordan de skulle kutte kommunikasjonen med bakken.

Både flygere og andre flyeksperter mener nemlig det er utenkelig at flygerne selv styrte flyene mot bygningene. Trolig er flygerne satt ut av spill og kaprerne har selv overtatt styringen.

Vitner

De kan ha blitt drept øyeblikkelig, eller som TV-kommentator og forfatter Barbara Olson, passasjer om bord i American Airlines Flight 77, fortalte: Alle passasjerer og mannskap er drevet bak i flyet.

— De er væpnet med kniver og tapetkniver, sa hun til sin mann før forbindelsen ble brutt.

Mannen, Theodore Olson hiver seg på telefonen og ringer Justisdepartementets kommandosenter og får fortalt om flykapringen. Ingen der visste at flight 77 var kapret.

Barbara ringer sin mann enda en gang.

— Hva skal jeg gi flygeren beskjed om, spurte hun før forbindelsen ble brutt for siste gang.

Rett etter krasjet flyet i stor fart i Pentagon.

Ifølge familiens talsmann var hun så fattet som man kan være i en slik situasjon.

Fem mistenkte

De korte, desperate beskjedene fra passasjerene gir ingen svar på hvordan kaprerne kom om bord, hvordan de tok kontrollen og hvordan flyene ble styrt mot katastrofen.

Ifølge avisen The Boston Herald skal kaprerne på et av flyene fra Boston ha startet med å drepe kabinpersonale for å lokke flygerne ut av cockpiten. På denne måten kunne de ta kontrollen over flyet. Spørsmålet er imidlertid hvorfor ikke flygerne slo alarm.

Ifølge tyske Bild skal kaprerne ha gitt følgende beskjed til passasjerene:

— Ring familiene deres, dere kommer snart til å dø!

Sikkerhetstjenestemenn i Boston opplyser at de har identifisert minst fem arabiske menn, som mistenkes for å ha deltatt i terroraksjonen.

To av mennene skal ha vært brødre fra De forente arabiske emirater, en av dem var en veltrent flyger.

To andre mistenkte skal ha kommet til Bostons internasjonale flyplass fra Portland i Maine, der myndighetene mener de kom fra Canada.

Myndighetene fikk tips fra publikum om en leiebil. En sivilperson hadde kommet i krangel med flere arabiske menn i det de parkerte bilen i garasjen i Boston. I bilen fant politiet flymanualer på arabisk, ifølge AFP.

KJEMPET: Desperate mobilsamtaler fra passasjerene om bord i ett av de fire kaprede flyene, tyder på at noen av passasjerene kan ha kjempet mot kaprerne.