Et Malaysia Airlines-fly med 239 personer om bord har vært savnet siden like etter midnatt natt til lørdag, da det forsvant av radaren på vei fra Kuala Lumpur til Beijing i Kina.

Søndag ettermiddag melder The Wall Street Journal at et vietnamesisk letefartøy har funnet deler av det aktuelle Boeing 777-flyet. Ifølge den amerikanske avisen har vietnamesiske tjenestemenn observert det de tror er deler av en flydør og en bit av halen. Gjenstandene ble funnet omtrent 80 kilometer sørvest for øyen Tho Chu. Ved halv fire-tiden norsk tid søndag, er det blitt mørkt i området, og letefartøyet melder om at de vil fortsette mandag morgen.

Kjell P. Klevan har vært pilot i over 40 år, og har jobbet i Luftfartstilsynet i 11 år. Han er nå pensjonert.

— Når et fly forsvinner på den måten, kan det bare være to årsaker. Enten er det en bombe, eller så er det noe teknisk galt. At det er en teknisk feil tror jeg ikke på, sier Klevan.

— Flyet er såpass nytt og i god stand, at det ikke er særlig sannsynlig, sier han.

Interpol sier at minst to pass som ble brukt av passasjerer på det malaysiske passasjerflyet, er i deres base over stjålne pass. På en pressekonferanse søndag sa Malaysias transportminister at de sjekker identiteten til ytterligere to passasjerer på Boeing 777-flyet som er borte.

- Må være en bombe

Malaysias transportminister, Hishamuddin Hussein, sier han har vært i møte med et team fra det amerikanske politiet FBI som har engasjert seg fordi det kan være mistanke om terror, med den formelle begrunnelsen at det var amerikanske passasjerer på flyet. Han sier at landets etterretning også er i gang med en full gjennomgang av hele passasjerlisten i tillegg til de fire som fremstår som mistenkelige.

KAN VÆRE SPOR: Oljesøl er oppdaget i sjøen 250 kilometer utenfor Vietnam. Det er foreløpig uvisst om det stammer fra det savnete flyet.
REUTERS

Kjell P. Klevan mener den eneste sannsynlige svaret på mysteriet rundt flyet er at det er snakk om terror.

— Når pilotene ikke engang rekker å sende ut nødsignal, må det være en bombe.

Selv har han flydd Boeing 747 og 767, men han har ikke flydd den aktuelle modellen, som er Boeing 777.

— Teknisk sett har det vært en stor forbedring. Det er ikke mulig at et slikt fly bare forsvinner.

Ikke som Air France

I 2009 forsvant et Air France-fly på lignende vis. Etter tre og en halv time i luften, forsvinner flyet fra radaren. Først i 2011 fant man vrakrestene etter Airbus A330-flyet. I ulykkesrapporten heter det at pilotene som førte flyet ikke visste om flyet var på vei opp eller ned da instrumentene sviktet rundt dem. 228 personer omkom, blant dem fire nordmenn.

— I Air France-ulykken ble pilotene lurt av instrumentene. Det var en ren teknisk årsak, der de hadde mistet kontroll. Boeing 777 er ikke laget på den måten -noe sånt ikke skje. Den eneste løsningen er at en bombe har gått av, sier Klevan.

Flere land i området har satt inn til sammen 22 fly og 40 båter for å delta i letingen, men ingen spor etter det savnede flyet var ennå funnet etter intens leting gjennom natten og formiddagen søndag, skriver NTB.

Både Kina og USA har sendt marinefartøyer for å delta i letingen.

SØKER: Kinesiske skip deltar i søket etter det savnede flyet. En territoriell strid er satt til side i den spesielle situasjonen.
REUTERS