En talskvinne for de ansatte, Marianna Maksimovskaja opplyser til radiostasjonen Ekho Moskvij at vaktene som var lojale overfor den tidligere ledelsen, ble byttet ut av nye vakter i morgentimene.

Noen av de NTV-ansatte slapp inn i bygningen, mens andre — blant dem Maksimovskaja - ble nektet adgang.

En av dem som slapp inn i bygningen var nyhetsoppleseren Andrej Norkin, som i morgentimene lørdag gikk på lufta og fortalte hva som var skjedd noen timer tidligere.

Sendingen pågikk i sju minutter før den ble brutt, uvisst av hvilken grunn.

En av NTVs grunnleggere, Oleg Dobrodejev, møtte også opp utenfor NTV-bygningen i morgentimene. Der kunngjorde han at han trakk seg fra sin nåværende stilling som leder for den statlige konkurrenten RTR.

Kampen om NTV blusset opp da den statlige russiske gassgiganten Gazprom tidligere i måneden overtok kontrollen over NTV, ved å sparke både styret og ledelsen.

Gazprom har sikret seg 46 prosent av aksjene i NTV, og har plassert den 33 år gamle omstridte finansmannen Boris Jordan sjefsstolen. Redaktøransvaret er gitt til Vladimir Kulistikov som fra før er sjef for det statlige russiske nyhetsbyrået RIA Vestij.

Både den tidligere ledelsen for NTV og journalistene i fjernsynsstasjonen raser, og hevder at det dreier seg om et "kupp", satt i scene av Russlands president Vladimir Putin som ønsker full kontroll over russiske massemedier.

(NTB)