Jyllands-Posten er avisen som først trykket tegningene av blant andre tegneren Kurt Westergaard, tegninger som førte til voldsomt oppstyr i store deler av den muslimske verden og trusler mot danske – og etter hvert norske – eiendommer.

I dag skriver Jyllands-Posten at kritikken av Politiken er hard etter at avisen har inngått forlik med åtte muslimske organisasjoner.

Jyllands-Postens ansvarlige sjefredaktør, Jørn Mikkelsen, mener at dagen er en sørgelig dag for dansk presse.

«Det er sørgelig at Politiken svikter solidariteten blant danske aviser som står foran en rettssak. Det er en sørgelig dag for dansk presse, sørgelig for ytringsfriheten og sørgelig for Politiken,» sier Jørn Mikkelsen til jp.dk med henvisning til truslene om søksmål, som advokaten for de åtte muslimske organisasjonene, Faisal Yamani, har fremsatt mot flere danske aviser, inkludert Politiken og Jyllands-Posten.

Det er en sørgelig dag for dansk presse, sørgelig for ytringsfriheten og sørgelig for Politiken

Sjefredaktør Jørn Mikkelsen i Jyllands-Posten

Annerledes enn JPs beklagelse

Jørn Mikkelsen synes at Politikens unnskyldning er annerledes enn den beklagelse Jyllands-Posten selv kom med. Den gang skrev avisen: «De tolv tegningene var etter vår oppfatning sobre, og var ikke tenkt som krenkende. De var ikke i strid med dansk lovgivning, men har uavviselig krenket mange muslimer, hvilket vi unnskylder.»

«Jyllands-Posten sa i sin tid at vi var lei for at noen muslimer var blitt såret. Det var aldri et mål i seg selv å såre noen. Men det er ikke det samme som det Politiken gjør, da vi ikke har inngått noen avtale. Politiken er blitt intimidert inn i en avtale med trusler om en kjempemessig rettssak. Vi sa i sin tid for egen regning at vi beklaget at så mange muslimer ble såret. Vi ønsket å beholde fokus på den prinsipielle debatten om ytringsfriheten. Det er noe helt annet,» sier Jørn Mikkelsen.

«Politikens handling minner om 1938, da Chamberlain erklærte «fred i vår tid»,» sier Jørn Mikkelsen med henvisning til München-konferansen i 1938 før annen verdenskrig da Storbritannia ga etter for nazi-Tysklands press, skriver Jyllands-Posten.