Nesten-ulykken skjedde ved Charles de Gaulle-flyplassen i Paris 7. november i fjor, og blir nå etterforsket av den franske havarikommisjonen BEA, skriver VG.

Air France-maskinen, en jumbojet av typen Boeing 747-200, måtte bråbremse fra en hastighet på 180 km/t for å unngå det som kunne blitt en svært alvorlig kollisjon. Mannskapet på SAS-flyet hadde misforstått beskjeden om å ikke krysse rullebanen der Air France-flyet var i ferd med å ta av.

– Stopp før rullebane 27L, sa flygelederen.

– Klar til å krysse rullebane 27L, svarte SAS-mannskapet.

Først da SAS-flyet krysset banen, skjønte flygelederen plutselig hva som var i ferd med å skje på rullebanen, og slo alarm.

– Samme flygeleder klarerte fly på både fransk og engelsk, noe den internasjonale luftfartsorganisasjonen ICAO gjentatte ganger har henstilt om at man ikke bør gjøre, sier operativ direktør Lars Mydland i SAS til VG.