140-200 mennesker er fryktet omkommet etter at «Superferry 14» brant før helgen. ABOJEB drev skipet og er arbeidsgiver for 41 filippinske sjøfolk.

Den filippinske presidenten, Gloria Macapagal Arroyo, sier at terroranslag ikke var skyld i katastrofen. Geriljaen Abu Sayyaf påstår de har ansvaret.

Den 25. mai i 2003 sviktet to kapteiner på to skip. Den ene hadde ansvaret for trefergen «San Nicolas». Den andre sto på broen på «Superferry 12». Stedet var ikke langt unna der brannkatastrofen utspant seg før helgen. Trass i at skipene var på kollisjonskurs, reduserte ingen av dem hastigheten, ei heller ble den andre båten forsøkt varslet ved hjelp av radio eller tuting.

— Begge kapteiner gjorde for lite for å unngå kollisjon, slo lederen av den filippinske undersøkelseskommisjonen, kaptein Jovito Tamayo, fast etter å ha gransket ulykken.

Undersøkelseskommisjonen anbefalte suspensjon av mannskap på begge skipene.

Endte i katastrofe

Det dårlige sjømannskapet fikk fatale følger. «Superferry 12» fikk ingen skader, men trefergen «San Nicolas» ble rent i senk. Det er fortsatt uklart hvor mange som omkom, men de fleste anslag er fra vel 40 til rundt 50.

Skipsreder Atle Jebsen uttalte i Bergens Tidende mandag at de har vært involvert i fergedrift på Filippinene i 22 år og at fergene aldri tidligere har vært utsatt for ulykker.

Informasjonsansvarlig i Jebsen, Per Inge Hjertaker, utdypet Jebsens uttalelse i går:

— Det er riktig at det var en ulykke 25. mai 2003. En mindre treferge gikk på «Superferry 12». Det var trefergen som var skyld i ulykken. 28 personer døde. Ingen av disse var på «Superferry 12», sier Hjertaker som antyder at Jebsen ikke inkluderte denne ulykken fordi den verken førte til tap av menneskeliv eller skader på båten som Jebsen var involvert i.

Forholdene rundt brannkatastrofen på «Superferry 14» er mer uklare.

Hett terrorspor

Fergen hadde rundt 900 personer om bord, men hadde ifølge lokale medier bare utnyttet halve kapasiteten.

Kort tid etter brannen rykket Abu Sayyaf, en terrorrelatert gruppe som kjemper for selvstendighet i delstaten Mindanao, ut med en erklæring. Her het det at de tok ansvaret for ugjerningen for å hevne overgrep på Mindanao.

I løpet av helgen og i går rykket en rekke personer med innsyn i granskingen ut og hevdet at det ikke var funnet bevis for noen terrorhandling mot skipet. De fikk støtte av president Gloria Macapagal Arroyo, som også hevdet at slike påstander var grunnløse.

I deler av Asia, og særlig på Filippinene, i Indonesia og i Malakkastredet, har det de to siste årene vært et økende fokus på faren for terror. Ikke bare mot nasjonale ferger, men også mot olje- og gasstankere. Området er svært utsatt for pirater som tar i bruk stadig mer sofistikerte metoder og våpen for å ta kontroll over skip.

Navngitt mann pekt ut

Derfor gikk alarmen, ikke bare på Filippinene, men i hele skipsfartsverdenen da Abu Sayyaf tok ansvaret for katastrofen.

Etter at filippinske myndigheter avviste påstandene fra geriljaen, gikk lederen av Abu Sayyaf, Khaddafy Janjalani, i går ut med en detaljert erklæring om angrepet på fergen som Jebsen, gjennom Aboitiz Jebsen (ABOJEB) har driftsansvaret for.

Ifølge medier på Filippinene har Janjalani sagt at gjerningsmannen het Arnulfo Alvardo, alias Abu Muadz, fra Pata-øyene. Han var registrert med passasjernummer 51. Senere bekreftet filippinske myndigheter at denne personen befant seg om bord på fergen.

Jebsens pressetalsmann, Per Inge Hjertaker, sier ABOJEB, hvor Jebsen eier 40 prosent, har en begrenset driftsavtale med skipet. Det inkluderer blant annet ansvaret for 41 sjøfolk - fra kaptein og nedover på katastrofefergen «Superferry 14». Han sier disse sjøfolkene har standard arbeidsavtaler på Filippinene.

Registrert eier for skipet er William, Gothong & Aboitiz (WG&A). Det igjen er et selskap som kontrolleres av Aboitiz-familien gjennom Aboitiz Transportation Group, og som er den samme familien Jebsen eier ABOJEB sammen med.