Det gjelder vel å merke i daglig drift, og ikke på spesielt tilrettelagte prøveturer. Til sammenligning holder de franske høyhastighetstogene TGV vanligvis en fart på 300, selv om de er prøvekjørt i 515 kilometer per time.

— Fastech kan uten fare for sikkerheten kjøres i over 400 kilometer i timen, men vi vil ikke forsøke å bryte 500-grensen. Til helgen starter vi et utvidet prøvekjøringsprogram, som vil vare i rundt to år før togene settes i kommersiell drift, sa Makoto Yasuhara torsdag.

Yasuhara er talsmann for det japanske jernbaneselskapet East Japan Railway Co. Selskapet viste torsdag fram en prototyp med betegnelsen Fastech 360Z for mediene ved sitt laboratoriesenter for rullende materiell nær byen Sendai i det nordøstlige Japan.

Fastech går på hjul som ruller på alminnelige skinner. Men japanerne er også i ferd med å utvikle et magnetsvevetog, som svever noen millimeter over én enkelt, bred skinne og kan nå en hastighet på over 580 kilometer i timen.

BREMSEØRER: Fastech 360Z har bremser på taket for å øke luftmotstanden, slik at bremselengden reduseres i en nødsituasjon. FOTO: REUTERS/Kyodo
BREMSEØRER: Fastech 360Z har bremser på taket for å øke luftmotstanden, slik at bremselengden reduseres i en nødsituasjon. FOTO: REUTERS/Kyodo