Søket er nå avsluttet.

To redningsfartøyer og syv andre skip gjennomsøkte torsdag farvannene nordøst for Skottland der helikopteret styrtet onsdag ettermiddag. Men det er ikke lenger stort håp om å finne noen av 16 som var om bord i helikopteret, i live.

– Temperaturen i vannet er bare åtte grader. Passasjerene hadde på seg overlevingsdrakter, men disse vil bare kunne holde dem i live i fire til seks timer etter at de havnet i vannet, sier en talskvinne for den skotske kystvakten til nyhetsbyrået Reuters.

Les også: Oljearbeidere bekymret

– Må settes på bakken

Helikopteret var av typen Super Puma og tilhørte selskapet Bond. Fagforbundet RMT, som organiserer oljearbeidere i britisk sektor av Nordsjøen, krever nå at helikoptre av denne typen settes på bakken inntil årsaken til onsdagens ulykke er avklart.

– Det er svært viktig å finne ut hva som forårsaket denne tragedien. Disse helikopterne skal ifølge bestemmelsene sjekkes med jevne mellomrom, og opplæringen av mannskapene er blitt styrket, sier RMT-talsmannen John Taylor til avisen Aberdeen Press and Journal. Helikopteret kom fra Miller-plattformen og var på vei til Aberdeen da det styrtet rundt 56 kilometer fra land.

Skulle ha vært med To nordmenn som arbeider for det Stavanger-baserte oljeserviceselskapet NCA skulle ha vært med i helikopteret som styrtet, men måtte være igjen på plattformen fordi det var fullbooket, skriver VG.

– Vi har kommet i kontakt med våre folk, og de to reiser etter planen hjem i dag og i morgen, sier administrerende direktør Carl Lieungh i NCA til VG.

Han bekrefter at de to norske oljearbeiderne hadde vært om bord i ulykkeshelikopteret dersom det hadde vært plass til dem onsdag.

– Jeg er umåtelig lettet over at ingen av våre folk er innblandet, men samtidig er jeg veldig lei meg for det som har skjedd, sier Lieungh.

Norsk overvåking

Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) var ikke direkte involvert i leteaksjonen, men holdt et våkent øye med operasjonen.

– Vi overvåker hendelsen siden den er relevant for sokkelberedskapen. Vi holder et ekstra øye med den. Den skotske kystvakten leder og koordinerer arbeidet, men vi utveksler litt informasjon, opplyste Hans Christensen ved HRS til NTB onsdag.

Det norske forsyningsskipet Normand Aurora var blant dem som deltok i letingen etter overlevende natt til torsdag.

– Vårt skip var tilfeldigvis i området der ulykken skjedde. Det er nå fullt opptatt med å søke i sjøen, fortalte administrerende direktør Lars Peder Solstad i Solstad Offshore onsdag.

Bekymret Også 18. februar havnet et Super Puma-helikopter i Nordsjøen på britisk side, men alle de 18 som var om bord ble den gang reddet.

Det norske selskapet Helikopterservice har ni Super Puma-helikoptre og norske oljearbeidere er bekymret.

– Det er urovekkende og bekymringsfullt at vi har flere ulykker på så kort tid. Sikkerheten når det gjelder transporten til og fra jobb må være i høysetet, sier Martin Steen i Fagforbundet for industri og energi til NTB.

– Vi må stille de strengeste krav til sikkerhet. Slik det er nå, kan det ikke fortsette. Her bør vi ha tett dialog med dem som er ansvarlige, arbeidsgivere, fagforbundene, myndighetene og de som leverer helikoptrene, sier Steen.