London: Det Rupert Murdoch-kontrollerte selskapet News International (NI), som eier de to avisene, kunngjorde fredag at det skal innføres betaling for bruk av nettsidene allerede til sommeren, melder BBC.

Nettbrukerne må betale 1 pund for en dags tilgang og 2 pund for tilgang i en hel uke.

NI-sjef Rebekah Brook sier til den britiske kringkasteren at vedtaket om å innføre betaling kommer «i en avgjørende tid for journalistikken».

Dette er bare starten

Rebekah Brook, sjef i News International som gir ut The Times

Leserflukt til internett og fall i annonseinntekter har ført til at avisbransjen verden over er under press, og flere medier tyr nå til betaling på nettet.

— Dette er bare starten. The Times og The Sunday Times er de første av våre fire aviser i Storbritannia som går til dette skrittet. Vi er stolte av vår journalistikk og skammer oss ikke når vi nå setter en pris på den, sier Brooks.

De to avisene har i dag felles nettside, men i mai lanseres to separate sider. Betalingsfunksjonen skal innføres i juni.