Testflyene av typen X-43A bæres under vingen til et B-52 bombefly. I en viss høyde skytes flyet ut og akselereres med en modifisert Pegasus-rakett før det frigjøres for selvstendig flukt. I helgens test feilet raketten. Nasa tar ingen sjanser og setter Pegasus-rakettene på bakken til årsaken er funnet. High Energy Solar Spectroscopic Imager— (HESSI) satellitten skulle etter planen blitt skutt opp med en Pegasus XL-booster-rakett tordag.

— Utsettelsen avhenger av hvor fort vi finner ut av feilen i forbindelse med X-43A-oppskytningen, sier Nasa-talsmann George Diller til Spaceflight Now.

X-43A-flyet og Pegasus-raketten ble sluppet av B-52en over Stillehavet nær Sør-California lørdag. 10 sekunder etter avfyring mistet fartøyet kontroll og bakkekontrollen så deler av fartøyet spre seg utover.

Nasas nye fly-prototype, X-43A, skal bli det raskeste jetflyet i historien. Flyet når trolig en hastighet på Mach 10, 10 ganger lydens hastighet. Noe som tilsvarer omlag 10.000 kilometer i timen. Til sammenlikning når ordinære jagerfly en hastighet på mellom Mach 1 og 2. Den nye jetmotoren kan utgjøre drifkraften i ultra-raske fly, raketter og gjenbrukbare romfartøyer, selv om en del designmessige problemer gjenstår.

Nasa bygger foreløpig tre eksemplarer av det 3,7 meter lange og ubemannede flyet. To av dem skal nå en hastighet på Mach 7, og det siste Mach 10. Den nåværende rekordholderen er flyet SR-71 som nådde Mach 3,3.

En konvensjonell jetmotor bruker en kompleks serie med turbintrinn for å bremse ned den passerende luftstrømmen til subsonisk hastighet før forbrenning. Motoren i en X-43A kalles for Supersonic Combustion Ramjet Engine (Scram). En scramjet er en kanal uten bevegelige deler. I stedet for turbiner benytter den høy hastighet kombinert med en spesiell utforming for å ta inn, komprimere og blande luft med drivstoff før forbrenning.(Origo)