30.000 av bilene er i Europa, der modellene «Jazz» og «Civic» er berørt, ifølge daglig leder Anders Henni i Honda Norge.

— Per nå vet vi ikke om noen av bilene er her i Norge. Vi har ikke fått en detaljert oversikt, men vi skal få den ganske raskt, sier Henni til NTB og legger til at de nå vil følge saken tett.

— Dersom noen av bilene er i Norge, vil disse bli kalt inn og eventuelt fikset raskt, lover han.

Femte eksplosjon

Dødsfallet i Malaysia var det femte i rekken som knyttes til defekte airbager i biler fra Honda. De fire andre dødsulykkene skjedde i USA, ifølge AFP.

Bilprodusenten sendte torsdag ut en pressemelding og forklarte at ulykken i Malaysia skyldtes en defekt airbag. Defekten gjør at airbagen utløses tilfeldig, noe som fører til en eksplosjon der metallfragmenter treffer sjåføren.

Airbagene er laget av Hondas underleverandør Takata Corp i Japan.

Stevnet i USA

Takata Corp har en lang historie med problemer og tilbakekallinger. Ifølge AFP er Honda nå snart oppe i 10 millioner tilbakekallinger som kan knyttes til underleverandøren i Japan.

I tillegg har Toyota, Nissan, Mazda, BMW, Chrysler, Ford, Subaru og Mitsubishi alle vært forbundet med defekter i Takata-produkter. Honda er hardest rammet og har hatt problemer helt tilbake til 2008.

Takata Corp blir nå etterforsket i USA. En føderal domstol i New York har stevnet det japanske selskapet, samtidig som tilsynsmyndigheter krever innsyn i selskapet. Takata har frist til 1. desember med å følge opp USAs forespørsler.