«Baby, you're the best candidate», synger lettkledde Obama Girl i videoen «I've got a crush on Obama», som ble lagt ut på YouTube 13. juni i år. Siden er musikkvideoen blitt vist nesten fem millioner ganger. Obama Girl har vært intervjuet blant annet på CNN og Fox News.

Går løs på Hillary

Utover i valgkampen er det blitt flere videoer, blant annet «Obama Girl vs. Giuliani Girl», hvor heiagjengene til de to presidentkandidatene tar et putekrig-oppgjør. Like før nominasjonsvalget i Iowa i går kom videoen «Obama Girl returns in Iowa!». Ett døgn etter at videoen var lagt ut, var den vist over 700.000 ganger. Her går Obama Girl blant annet løs på en boksesekk med bilde av Hillary Clinton. Barack Obama vant som kjent overlegent i Iowa, men Obama Girl-videoene ble ikke lagt ut for å støtte ham.

Bak Obama Girl står nettstedet barelypolitical.com. Stemmen til Obama Girl tilhører Leah Kauffman, og kroppen er Amber Lee Ettinger sin. De to bekreftet på Fox News at videoen ble laget av ren humor. De sa også at de kunne tenke seg å lage materiale for andre politikere og partier.

Obama står ikke bak

Barack Obama og hans kampanjeteam har ikke hatt noe med videoen å gjøre, og kommenterte den i Des Moines Register. — Det er enda et eksempel på den mangfoldige kreativiteten vi finner på internett. Liknende saker vil dukke opp hele tiden, sa Obama i juni i år.

Kort tid etter at «Crush for Obama» havnet på nettet, dukket Hott4Hill opp. Her synger en ung jente om sin fascinasjon for Hillary Clinton.

Av de norske forskerne bt.no var i kontakt med fredag, var det ingen som hadde hørt om Obama Girl. Jill Walker Rettberg ved universitetet i Bergen har tidligere skrevet en kronikk i Bergens Tidende om temaet, men var ikke tilgjengelig fredag.

Avstandsforelskelse

Walker Rettberg mener fenomenet ironiserer over at toppolitikerne forsøker å ha en «samtale» med velgerne.

«Crush on Obama» begynner med et utdrag fra en fjernsynssendt tale Barack Obama holder. «I look forward to continuing our conversation in the weeks and months to come», sier han.

— ObamaGirl sitter lengtende i vinduskarmen og gjør egentlig ikke noe annet enn å ta Obama på ordet når hun følger opp med å ringe ham: «Hey B, it's me», skriver Walker Rettberg.

Hun mener videoene fremstiller forholdet mellom velger og politiker som en avstandsforelskelse.

- Grasrotengasjement

Statsviter Anders G. Romarheim skrev om Obama Girl i en kronikk i Dagbladet i juni. Han mener videoen er et eksempel på positivt grasrotengasjement, og at internett på denne måten styrker demokratiet og bemektiger mannen i gata.

Forsker Dag Arne Christensen har ikke sett Obama Girl-videoene, men har forsket på norske politikeres aktivitet. I følge Christensen var 15 prosent av ordførerkandidatene i Norge på YouTube ved kommunevalget i 2003.

Håkon Rege (H) i Sola, Martin Ness (Ap) i Lenvik og Lise Hagen Rebbestad (H) på Skedsmo, er blant ordførerkandidatene som la ut valgkampvideoer på YouTube ved kommunevalget i høst.

Bergen Arbeiderparti la ut en video hvor Jens Stoltenberg fortalte hvorfor Ruth Grung burde bli ordfører. Den ble sett 154 ganger.

Det har imidlertid vært lite som minnet om sexy musikkvideoer hos de norske ordførerne.

— Det var mer en kandidat som sto rett opp og ned og sa hva han eller hun ville gjøre for bygda si, sier Christensen.

Han fant ikke at videoene hadde noen betydning for valgresultatet i 2003.

— Det hadde null effekt. Det som slo ut var om kandidatene kom fra et stort parti og om de stilte til gjenvalg, sier Christensen.

Mer aktivitet på YouTube

Han tror likevel vi vil se mer aktivitet på kanaler som YouTube og Facebook fremover.

— Dette er kanaler som kan brukes til å nå unge velgere som har lavere og lavere valgdeltakelse. Det er fullt mulig at dette kan ha betydning, vi vet at kandidatenes aktivitet har betydning for oppslutningen, sier Christensen.

Noen norsk «Obama Girl» tror han ikke vil dukke opp i nærmeste fremtid.

— Personlig valgkamp ser vi her også, men ikke «American style». Det er stor forskjell på systemene, det amerikanske er mye mer bygd opp rundt kandidater. Hadde en kandidat til et stortingsvalg kjørt aktiv personlig valgkamp, kunne det hatt negativ effekt, fordi en konkurrerer med partikollegaer. Det er ikke kultur i Norge for en voldsom utadrettet politisk valgkamp, sier Christensen.

Faksimile YouTube
Faksimile YouTube