KENT OLSEN

«Der Untergang» har premiere i Tyskland i dag, og filmen skildrer Hitlers 12 siste dager i førerbunkere.

Før premieren har det lenge og intenst blitt debattert om man kunne gi en demon og en av verdens største menneskemordere et menneskelig ansikt — og i så fall hvor menneskelig.

I går kom dommen fra tyske filmanmelderne. Die Welt noterte seg om Hitlers endelikt: «Demonen Hitler var ikke mulig å slå i hjel, men her dør Hitler, et monster og et menneske.

Generelt får filmen som verk fin kritikk. Frank Schirrmacher i Frankfurter Allgemeine Zeitung, utnevner den til et mesterverk. Men ellers blir den tyske sjel endevendt til gagns i anmeldelsene. I en felles anmeldelser skriver Die Welt og Berliner Morgenpost, at «man kan, som så ofte før, vise ham brølende og menneskeforaktende. Men som en omsorgsfull arbeidsgiver som klapper sin nye sekretær faderlig på skulderen når hun slår feil på maskinen? Man har sett ham med storhetsvanvidd og som debil. Men som en som vikler spagetti med gaffelen, og som kan felle en tåre? Han er sett som klovn og som en karikatur. Men som nybakt ektemann som åpenlyst gir Eva Braun et kyss på munnen»?

Anmelderen tilføyer at spørsmålet ikke er om man kan det, men om tyskere kan det.

Flere aviser understreker at filmen verken er glorifiserende eller unnskyldende. Berliner Zeitung skriver at «Der Untergang» er en «blanding av kammerspill og krigsfilm. Manuskriptforfatter og instruktør setter det å fortelle høyere enn det å dømme».

Mest inntrykk på anmelderen gjør Corinna Harfouch i rollen som Magda Goebbels, som plutselig dukker opp for å forgifte sin egne seks små barn. «Hun kunne ikke forsone seg med at ungene hennes skulle vokse opp i en verden uten nasjonalsosialisme. For henne var det ikke snakk om å svikte morsrollen, det var en kjærlighetshandling. Da er nasjonalsocialismen en pervers religion», skriver avisen.