I dag fant brasilianske dykkere en stor bit av Airbus-maskinens haleror. Dette er den største vrakdelen som er funnet hittil, og styrker håpet om å finne de svarte boksene fra Air France-flyet som styrtet 31. mai, skriver aftenposten.no.

Letemannskapene frykter at taleregistratoren og ferdsskriveren fra flight AF 447 kan ligge for dypt til at man klarer å finne dem igjen. Boksene sender ut nødsignaler i minst 30 dager, men havområdet man leter i — vel 110 mil nordøst for Brasil - er enormt, og inntil 8000 meter dypt.

I dag ble amerikanske eksperter fra US Navy hentet inn i leteaksjonen, melder nyhetsbyrået AP. De har med seg spesialutstyr som ifølge Pentagon skal kunne peile nødsignalene fra de svarte boksene på mer enn 6000 meters dyp.

Også den franske atomubåten «Emeraude» og et fransk forskningsskip med ubemannede, dyptgående miniubåter skal delta i letingen senere denne uken.

16 funnet døde

Brasilianske og franske skip har hittil funnet 16 av de 228 som var om bord. Søndag oppga brasilianske myndigheter tallet til å være 17, men det er nå redusert. Det er også funnet store mengder mindre vrakdeler, og en rekke gjenstander som har tilhørt passasjerene på flyet.

Brasils president Luiz Inacio Lula da Silva lover at alt vil bli gjort for å finne de omkomne.

— Vi vet hvor viktig det er for familiene å finne igjen sine kjære, sa presidenten i sin ukentlige tale på radio i dag.

De døde fraktes til øygruppen Fernando de Noronha nord for Brasil, og videre til fastlandet. Identifiseringsarbeidet har vist seg å være svært vanskelig.

- Sendte 24 feilmeldinger

Ifølge flymagasinet Air Transport World sitter de franske etterforskerne på store mengder data fra flyet som ennå ikke er offentliggjort. AF 447 skal ha sendt ut 24 automatiske feilmeldinger i minuttene før det styrtet - blant annet meldinger om trykkfall i kabinen og svikt i elektroniske systemer.

Ifølge kildene til Air Transport World mener etterforskerne at disse dataene kan gi et godt inntrykk av hva som skjedde med flyet, selv om man ikke skulle finne de svarte boksene.

— Selv om de ikke finner mer av flyet, så kan dette gi en svært viktig pekepinn på hva som skjedde, sa Mary Schiavo, tidligere hovedetterforsker for det amerikanske transportdepartementet til CNN.

Hun mener at en obduksjon av de to omkomne vil avsløre mye av hendelsesforløpet. Har de vann i lungene kan det tyde på at flyet traff vannet inntakt, mens eksplosjonsskader kan gi andre svar. Det er foreløpig ikke kjent om de døde som er funnet, var iført redningsvester eller ikke.