Tradisjonell geitost er noe familiefirmaet Artequeso i La Mancha sør for Madrid virkelig har forstand på. Til gjengjeld forsikrer eieren, fjerde generasjon i familien Alvarez, at han ikke har noen PC.

Derfor undrer Wall Street Journal seg litt over å finne Alfonso Alvarez og hans ostefirma på listen over selskaper representert av en lobbygruppe i Brussel, som angriper giganten Googles dominans av internett. Hr. Alvarez kan ikke riktig huske hvem det var som fikk ham til å skrive under på tilknytningen til lobbygruppen ICOMP – som er sponset av Googles hovedkonkurrent, Microsoft.

Den lille historien fra Spania er en av mange brikker i et puslespill som ifølge Google begynner å ligne et sinnrikt komplott satt i scene av konkurrenten med formål å pusse både amerikanske og europeiske konkurransemyndigheter på internettkonsernet.

Våre konkurrenter finkjemmer domstoler verden over etter klager mot Google, som de kan støtte

Adam Kovacevich, talsmann for Google

Google: Microsoft står bak

«Det er klart at våre konkurrenter finkjemmer domstoler verden over etter klager mot Google, som de kan støtte for å finne ut av våre forretningsmetoder og bruke opplysningene mot oss i en bredere anmeldelse», sier Google-talsmann Adam Kovacevich til Wall Street Journal.

Microsoft avviser forklaringen som rent vrøvl og et forsøk på å foreta en avledningsmanøver som skal ta oppmerksomheten vekk fra det økende antall klager på Googles knusende dominans. Analyser har vist at nesten to tredjedeler av amerikanske internettbrukere benytter Googles søkemaskin, mens markedsandelen i Europa nærmer seg 90 prosent. Microsoft prøver å presse seg inn, bl.a. ved oppkjøp av konkurrenten Yahoo! i fjor.

Microsoft vet mer enn noen hva det vil si å være i konkurransemyndighetenes søkelys – både hjemme i USA og i EU, hvor softwaregiganten har betalt i alt over 13 milliarder kroner i bøter gjennom ti års juridisk mannjevning med kommisjonen.

Nå ser det ut til at Microsoft prøver å bruke den erfaringen som et våpen mot konkurrenten Google. I tillegg til det spanske ostefirmaet teller lobbygruppen ICOMP for eksempel det britiske selskapet Foundem, som driver en internettjeneste med prissammenlikning.

Sammen med den franske jussøkemaskinen eJustice og den tyske shoppingsiden Ciao har Foundem klaget til EU-kommisjonen over Googles dominans. I den forbindelse unnlater Googles advokater naturligvis ikke å peke på at Microsoft eier Ciao: «Og det kan jo forklare mye», sier Googles konkurranserådgiver, Julia Holtz, til avisen European Voice.

Holtz bedyrer at Google «ikke har gjort noe galt» og at kommisjonen derfor neppe vil velge å gå til sak. Men nervøsiteten er merkbar, for slike saker kan bli veldig dyre.

Klagerne hevder at Googles søkemaskin fremhever noen firmaer og servicemuligheter på nettet fremfor andre, som kastes ned i bunnen eller helt ut av listen over søkeresultater. Formålet skulle være å svekke bestemte tilbydere, som konkurrerer med Googles egen, stadig bredere vifte av internettjenester.

Ennå har EU-kommisjonen ikke startet etterforskning. Men den nye konkurransekommissæren, Joacquin Almunia, har bedt Google om å forklare seg.

Alle firmaer må respektere spillereglene

EUs justiskommissær Viviane Redings advarsel til Google om Street maps

Samme klager i USA

Den europeiske klagen ligner til forveksling situasjonen i USA, der to små internettfirmaer i New York og Ohio har anlagt sak mot Google med lignende argumenter. Firmaet myTriggers.com Inc. i Ohio fikk i oktober et standardkrav av ubetalte reklamegebyrer fra Google – og svarte i januar med en 24 siders konkurranseklage.

Og Google merker seg at det lille Ohio-selskapet plutselig er representert av et av de tyngste advokatfirmaene i Washington. Nærmere bestemt den fryktede toppadvokaten Charles Rule, som tidligere i mange år representerte Microsoft.

På vegne av sine klienter anklager Rule også Google for å tukle med rangordenen over hvilke annonsører som dukker opp først på listen når internettbrukerne taster inn bestemte søkeord. Til påstandene om at hans gamle kunde Microsoft skulle stå bak anmeldelsen svarer Charles Rule at det er et «falskt forsøk på å distrahere fra de alvorlige anklagene» mot Google.

Det er påstand mot påstand. Men uansett hvor stor finger Microsoft har med i spillet så har Google tydeligvis nådd en størrelse og en dominans som vekker myndighetenes oppmerksomhet. Ikke minst i EU-kommisjonen.

Samtidig med monopolanklagene er selskapet også kommet i klørne på EUs myndigheter for databeskyttelse.

Det skyldes den geografiske søkemaskinen Google Maps, hvis nye tjeneste «Street View» sender biler rundt og gjennomfotograferer gatene i utvalgte byer.

Fremgangsmåten har utløst klager over brudd på privatlivets fred fra borgere i bl.a. Storbritannia, Tyskland, Hellas og Italia (og Norge), som ikke finner seg i å bli fotografert på gaten. Klagene har fått EUs justiskommissær, Viviane Reding, til å advare Google om at «alle firmaer må respektere spillereglene».

BERGENS TIDENDE/POLITIKEN

MICROSOFT kjøpte opp Yahoo! i fjor og kjemper så en gigantenes kamp mot Googles dominans på nettet.
GOOGLE har opparbeidet seg en enorm posisjon som søkemotor for internettbrukere verden over.