København (NTB): Gatebråket rundt rivingen av Ungdomshuset i København er utmerket turistreklame for den danske hovedstaden. MTVs store fjernsynsshow fra byen i november i fjor blekner i sammenligning, mener en reklamemann.

Etter den siste tidens uroligheter i bydelen Nørrebro er hele verdens øyne rettet mot Danmark. Store fjernsynskanaler som BBC, CNN og Al-Jazeera har sendt lange reportasjer fra København, påpeker kreativ direktør Frederik Preisler i byrået Propaganda McCann.

– Såvidt jeg vet er Københavns største problem fortsatt at omverdenen ikke aner at vi eksisterer. Når all verdens medier melder om opptøyene, er det da noen som oppdager at København ikke er hovedstaden i Sverige, tror Preisler ifølge København-avisen Politiken.

– Hvis vi skal spå noe om hva gatebråket vil bety for turismen, blir det ren gjetning. I fjor fryktet vi at bråket om Muhammed-karikaturene skulle gi København en nedtur, sier Mette Dahl-Jensen i turistbransjens organisasjon Wonderful Copenhagen.

I stedet økte turiststrømmen til den danske hovedstaden med 5 prosent, påpeker hun. Fjernsynskanalen MTVs show European Music Awards i november ga langt fra samme effekt, framholder Dahl-Jensen overfor Politiken.

GOD PR? Får du lyst til å dra til København når du ser bilder som dette?
CHRISTIAN CHARISIUS