Libyas diktator har bedt sine sikkerhetsstyrker om å sabotere oljeinstallasjoner, skal en anonym kilde ha uttalt til etterretningsspaltisten Robert Baer i magasinet Time.

Gaddafi skal blant annet ha gitt ordre om at rørledninger i Middelhavet skal sprenges. Opplysningene er basert på en kilde med nær kontakt til den libyske regjeringen. Den samme kilden opplyste imidlertid for to uker siden at uroen i nabolandene aldri ville kunne spre seg til Libya.

Sabotasjen skal ifølge kilden sende en beskjed til Libyas opprørske stammer: De må velge mellom Gaddafi eller kaos.

Total innstiller

Flere internasjonale oljeselskaper har stanset produksjonen i Afrikas tredje største oljeproduserende land som følge av volden som har herjet den siste uken. Sist ute er den franske oljegiganten Total, som onsdag besluttet å stanse deler av sin oljevirksomhet.

Dermed følger Total i fotsporene til blant andre Repsol, Spanias største oljeselskap.

Repsol innstilte tirsdag all produksjon i Libya på grunn av urolighetene i landet og er i gang med å evakuere utenlandsk personell.

Statoil, som stengte sitt kontor i Tripoli mandag, har andeler i et felt som opereres av Total.

Italienske ENI, som er den største utenlandske energiprodusenten i landet, har stanset deler av virksomheten, mens Shell har flyttet alle sine utenlandske ansatte på midlertidig basis.

Stort prishopp?

Uroen har ført til en kraftig stigning i oljeprisene, og onsdag nådde prisen på amerikansk råolje 96,08 dollar fatet, det høyeste nivået siden oktober 2008.

Også prisen på nordsjøolje (Brent-kvalitet) var på vei oppover sammenlignet med dagen før og ble omsatt for 107,08 dollar fatet.

Frykten er at uroen i Libya skal spre seg til andre land i regionen. Skulle også regimet i Saudi-Arabia falle, kan prisen stige til hele 150 dollar fatet, uttaler analytiker Frederik Lunde i Carnegie til Dagens Næringsliv.

Uro i flyindustrien

De stigende oljeprisene skaper stor bekymring i Den internasjonale luftfartsorganisasjonen (IATA), som representerer 230 av verdens flyselskaper.

Før prisstigningen lå industrien an til et relativt innbringende år. Nå står selskapene overfor «meget, meget store utfordringer», mener IATAs leder, Giovanni Bisignani.

— Olje er et stort problem, for det kan endre bildet totalt, sa Bisignani på en pressekonferanse i Tokyo onsdag.

Si din mening om situasjonen i Libya i kommentarfeltet under!