CHRISTINA PLETTENMARITA AAREKOL (foto)Virginia

— Hør! Sier Dan Dewry, legger hånden mot øret og smiler.

Fra løvskogen kommer en øredøvende knatring av kuler.

— Det der samme maskingeværet som de bruker i Irak. Femti millimeter helautomatisk.

Det er lørdag og «Family Machine Gun Day» på Roanoke Gun and Pistol Club. Foreldre og barn ned i seks-syv års alderen får prøve seg med samme våpen amerikanske soldater bruker i den blodige konflikten i Midtøsten.

— Du skal se ungene etterpå. De får en pin der det står «medlem av 50 millimeter klubben». De stråler!

Dan står ved porten til våpenklubben og forklarer hvorfor vi ikke kan få slippe inn.

— Mange medlemmer av pressen er fordomsfulle, og kommer hit for å få fordommene inne bekreftet, derfor har vi totalt presseforbud, sier han. Til slutt går han med på å la oss komme neste dag, når de skal ha cowboy-skyting.

30.000 dør hvert år

Hvert år dreper skytevåpen over 30.000 amerikanere. I uken som gikk har det i tillegg til massakren ved Virginia Tech blant annet vært en gisselsituasjon ved NASA-senteret i Texas, der to personer ble drept. Det har også kommet frem at studenten bak massakren, Cho Heung-Hui, kjøpte begge våpnene i løpet av de siste to månedene, og at han har vært og trent på en skytebane i Roanoke. Likevel har det den siste uken vært flere forsvarsytringer for våpen enn kritikk av våpenlovene i landet (I Virginia kan man bære skjult våpen, og eneste restriksjonen på kjøp er at man bare kan kjøpe ett i måneden).

Politisk synes det heller ikke å være noen stor vilje til å forandre våpenlovene. Mange av demokratene som kom inn ved siste valg er «pro-gun», og det demokratiske partiet har bevisst brukt dette for å tiltrekke seg konservative velgere.

Hvorfor er dette så viktig for amerikanerne, når flere mennesker enn det bor i Bergen er blitt drept av skytevåpen de siste ti årene? Vi stilte spørsmålet til to eksperter i amerikansk historie.

- Paranoid ideologi

— Tanken er at man må betale for mange gode dager med noen få forferdelige dager, sier historieprofessor Joe Leedom ved Hollins University.

— Det er som med ytringsfriheten - man må tåle mye rasistisk, fornedrende dritt for å selv ha retten til å si det man mener. Friheten må forsvares for enhver pris.

Begrepet frihet står sentralt i den amerikanske debatten om våpenkontroll - ja, det står sentralt i nesten alle store samfunnsdebatter i USA. President George W. Bush og andre amerikanske politikere fra begge partier bruker enhver anledning til å fortelle sine velgere at friheten er hellig og må forsvares.

— Frihet til hva, og for hvem?

— Det er en idé om individuell frihet og individuelt ansvar som strekker seg helt tilbake den amerikanske revolusjonen, sier Leedoms kollega Ruth Doan.

— På en måte kan man si at landet er grunnfestet i en paranoid ideologi, en inngrodd mistro til statlig kontroll, der folk føler det som sin plikt å ha våpen for å kunne forsvare landets demokratiske grunnprinsipper.

Doan mener også våpenet er et symbol på den amerikanske maskuliniteten.

— Det er en del av kulturen, våpenet representerer et selvgående individ - en som kan skaffe seg mat og beskytte familien, sier hun.

Jeg skyter - altså er jeg

— Det er nesten vanskelig å finne ord for hva skyteåpen betyr for meg. Det er en frihet og en rettighet og del av den jeg er, sier Danny «Confederate Dan» Ayers (32).

Han troppet opp i full sørstatsuniform på cowboyskytingen i går formiddag.

Dan Drewry forteller at gymnasene i området sender studenter til pistolklubben for å lære å håndtere våpen.

— For mange er det første gang i tar i et våpen. Vi lærer dem om sikkerhet - og vi lærer dem at våpen ikke er farlig, sier Dan.

— Som jeg sa til min datter da hun var redd pistolen som liten: Nå legger jeg pistolen her på bordet. Hvis den ikke hopper opp og skader noen, ja så er den ikke farlig.

Dan Dewry