Løsepenger ble sluppet ned til skipet fra fly i en nøye planlagt aksjon som førte til frigivelsen.

NTB har fått tilgang til utvekslingen mellom det østafrikanske sikkerhetsselskapet som gjennomførte aksjonen og det norske selskapet TH. Brøvig. Korrespondansen forteller om en nøye planlagt aksjon, som kulminerte i at skipets frihet ble byttet mot en «pakke», som inneholdt pengesedler.

— Vi har fått bekreftet at piratlederen er om bord og at de er klare for leveransen, het det da flyet som skulle levere «pakken» bare var en time unna båten.

Om lag en time senere var flyet i området der båten lå.

Skipet tilhører rederiet TH. Brøvig datterselskap Brøvigtank i Farsund. Det ble kapret nord for Madagaskar 5. mars i år og ble styrt i retning piratfarvannene ved Afrikas horn.

Løsepenger Brøvigtank sier seg veldig fornøyd med at skipet nå frigis. Selskapet bekrefter også at det ble betalt løsepenger. Daglig leder Svenn O. Pedersen i det norske rederiet forteller til NTB at det var høyt kvalifisert personell som bisto under forhandlingene og leveringen av «pakken».

— Det er snakk om tidligere offiserer i elitestyrken SAS, sier Pedersen.

Han mener ikke at utsettelsen av operasjonen førte til dramatikk.

— Nei, det tok bare sin tid, sier han.

— Det skal flys gjennom mange land. Det er snakk om en stor operasjon, man kan ikke bare hente sedlene i Oslo og fly ned, sier han til NTB.

Ingen skadet

Ingen av mannskapet på 21, som er fra Burma, skal ha blitt skadet eller ha pådratt seg alvorlig sykdom under den fire måneder lange kapringen.

— Jeg har forstått det som at de har blitt behandlet bra. Men vi får se når de kommer tilbake. Vi har et opplegg for debrifing og legeundersøkelser når de kommer i land, sier Pedersen.

Tuben som ble sluppet ned til piratene inneholdt også medisin til mannskapet. «Pakken», som beskrives i korrespondansen, var fordelt over fire poser.

Heller ikke under selve aksjonen gikk noe galt.

— Vi har identifisert deres skip. Vi har fått livsbevis og rapportert våre funn videre (til en navngitt person som fulgte operasjonen fra Singapore). Han autoriserte slippet (av «pakken»). Leveransen var ren og piratjoller er ved siden av tuben i vannet, het det i meldingen til rederiet.

På dette tidspunktet tydet alt på at operasjonen var vellykket, men først ytterligere en time og 13 minutter senere, kom bekreftelsen fra sikkerhetsselskapet.

— Oppgaven er fullført. Tuben er på dekket til UBT Ocean og XX (den navngitte personen) er enig i at vi kan forlate området, het det i meldingen som avsluttet operasjonen.

Harde forhandlinger

Det tok flere uker fra kapringen av det 120 meter lange kjemikalieskipet til rederiet og forhandlerne fikk kontakt med kaprerne. Den siste tiden har imidlertid forhandlingene pågått for fullt.

— Vi har hatt løpende forhandlinger med piratene i en tid. Det har ikke vært lett, bekrefter Pedersen.

UBT Ocean lå lenge utenfor havnen i Hardhere, som lenge var en frihavn for somaliske pirater. I mai fortalte øyenvitner til AFP at UBT var blant de tre kaprede skipene som ble flyttet nordover, etter at islamistgruppen Hizb al-Islam tok kontroll over havnebyen.

I planleggingen av operasjonen var det flere hindre som måtte overkommes. Operasjonen måtte blant annet utsettes på grunn av problemer med flytillatelser.

— Vi sliter med flytillatelser i øyeblikket. India er hovedproblemet. Vi klarer dette, men det betyr at å hente pakken fredag og levere lørdag ikke blir mulig, het det tidlig i korrespondansen.