Onsdag starter tungløftskipet MS «Eide Trader» fra Sverige på en måneds tur til Djibouti med tre svenske marinefartøyer sveiset fast på dekket.

Operasjonssjef Jarle Hvidevold i Eide Marine Services AS forteller at dekkslasten består av to 50 meter lange korvetter og et vel 70 meter langt forsyningsskip. Flåtestyrken skal losses i Djibouti og fraktes tilbake til Sverige etter fire måneder.

Deltar i kampen mot pirater Marinestyrken fra Sverige skal delta i kampen mot piratene i området, blant annen sammen med den danske fregatten «Absalon» og marinefartøyer fra blant andre Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Japan, Australia, USA, Canada, Italia, og Hellas. I august kommer også den nye norske fregatten «Fridtjof Nansen» til området.

Senest i går morges slo piratene til på nytt, denne gang tok de det britiskeide bulkskipet MS «Malaspina Castle» på 21.173 dødvekttonn og et tyskeid containerskip med 1550 TEU kapasitet.Fremdeles er ikke det norskeide kjemikalietankskipet MT «Bow Asir» som er leiet inn av Bergensrederiet Odfjell SE frigitt, ei heller et greskeide kjemikalietankskip på ca. 9.000 dødvekttonn som ble kapret på samme tid som «Boe Asir»

Spesialitet: frakt av marinefartøyer Det er ikke første gang Eide Marine Services AS frakter marinefartøyer med sine to tungløftskip.

– Vi fraktet den svenske ubåten «Gotland» fra Sverige til USA der ubåten ble testet ut av amerikanerne i to år før Eide fraktet den tilbake til Sverige. Rederiet har også fraktet en canadisk utbåt fra Storbritannia til Canada, og russiskbygde ubåter fra Russland til Kina, samt russiske patruljebåter til Vietnam.

De fleste oppdragene er imidlertid av sivil art. Markedet for tungløftprosjekter er ifølge Hvidevold ganske brukbart, selv om det ofte krever kostbar tilpasning av skipene til ulike oppdrag.

Stor flåte Eide Marine Services AS har to slike tungløftskip som opererer internasjonalt. Foruten MS «Eide Trader» av Majuro (Marshall Island-flagg) på 8.172 dødvekttonn, er det MS «Eide Transporter» av Nassau (Bahamas-flagg) på 11.434 dødvekttonn.

I tillegg har rederiet to kranfartøyer og en spesialkranlekter, 25 dekkslastlektere og tre nedsenkbare lektere, samt seks slepebåter, (tre av dem under under norsk flagg). Spesialkranlekteren jobber for tiden med å montere vindmøller utenfor kysten av Danmark.

– Vi satser på norsk flagg på skip/fartøyer i hjemlige farvann, mens skip i verdensomspennende fart seiler under andre flagg, forteller Hvidevold.

Jarle Hvidevold